Valentýna Žišková | Články / Recenze | 11.12.2021
Marie Šťastná, česká básnířka a historička umění, držitelka několika ocenění, mimo jiné Ceny Jiřího Ortena, kterou získala za knihu Krajina s Ofélií (2003), vydala před dvěma lety svou pátou sbírku nazvanou Štěstí jistě přijde.
Texty v ní jsou rozděleny do pěti oddílů, kterých spojuje několik tematických oblastí, nejčastěji vyprázdněné mezilidské vztahy, pocity odcizení, tíha mateřství. Šťastná hledá zdroj své tvorby v těch nejběžnějších situacích, ve kterých se snaží objevovat na první pohled skryté napětí – například v rozhovoru dcery a matky, kde je hluboko pod lichotkami ukryta zášť a nemožnost vzájemného porozumění. V tom její přístup připomíná tvorbu Skupiny 42, zejména Jiřího Koláře. Ne ve všech básních je ale tento dramatický rozměr přítomen. To by samo o sobě nevadilo, poezie jistě nestojí výlučně na výrazných námětech, ale díky velmi prosté formě básní a nevýraznému způsobu vyjadřování působí texty místy vágně, snad až příliš prostě.
Nejsilnější básně jsou z oddílu O dýchání, ve kterých autorka velmi neotřelým a odvážným způsobem reflektuje mateřství: „Dívám se / jak se barva pomalu vpíjí do vrásek mých úst / jak se pokrčeně snažím usmát / a jak mi plavou oči / Mateřství není moc krásné / Žádná Maminka Betynka vyžehlená sukýnka / Jak říkáš když si ze mě trochu utahuješ: / Sebevražda rozhodně není na programu / ale už o ní víme jako o možnosti.“ Právě tyto verše díky své hluboké intimitě dosahují plastičnosti a jsou obohaceny o další rozměr, který z nich dělá něco autentického.
Tam, kde autorka proniká k hlubší podstatě stavů a situací, jsou texty ojedinělé a velmi zdařilé. Často se nicméně spokojí s pouhým pohybem po povrchu, konstatováním. Doufejme, že její příští sbírka nabídne propracovanější a osobnější vhledy.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.