Valentýna Žišková | Články / Recenze | 11.12.2021
Marie Šťastná, česká básnířka a historička umění, držitelka několika ocenění, mimo jiné Ceny Jiřího Ortena, kterou získala za knihu Krajina s Ofélií (2003), vydala před dvěma lety svou pátou sbírku nazvanou Štěstí jistě přijde.
Texty v ní jsou rozděleny do pěti oddílů, kterých spojuje několik tematických oblastí, nejčastěji vyprázdněné mezilidské vztahy, pocity odcizení, tíha mateřství. Šťastná hledá zdroj své tvorby v těch nejběžnějších situacích, ve kterých se snaží objevovat na první pohled skryté napětí – například v rozhovoru dcery a matky, kde je hluboko pod lichotkami ukryta zášť a nemožnost vzájemného porozumění. V tom její přístup připomíná tvorbu Skupiny 42, zejména Jiřího Koláře. Ne ve všech básních je ale tento dramatický rozměr přítomen. To by samo o sobě nevadilo, poezie jistě nestojí výlučně na výrazných námětech, ale díky velmi prosté formě básní a nevýraznému způsobu vyjadřování působí texty místy vágně, snad až příliš prostě.
Nejsilnější básně jsou z oddílu O dýchání, ve kterých autorka velmi neotřelým a odvážným způsobem reflektuje mateřství: „Dívám se / jak se barva pomalu vpíjí do vrásek mých úst / jak se pokrčeně snažím usmát / a jak mi plavou oči / Mateřství není moc krásné / Žádná Maminka Betynka vyžehlená sukýnka / Jak říkáš když si ze mě trochu utahuješ: / Sebevražda rozhodně není na programu / ale už o ní víme jako o možnosti.“ Právě tyto verše díky své hluboké intimitě dosahují plastičnosti a jsou obohaceny o další rozměr, který z nich dělá něco autentického.
Tam, kde autorka proniká k hlubší podstatě stavů a situací, jsou texty ojedinělé a velmi zdařilé. Často se nicméně spokojí s pouhým pohybem po povrchu, konstatováním. Doufejme, že její příští sbírka nabídne propracovanější a osobnější vhledy.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.