Články / Recenze

Tunelem do neznáma. Nebo do sebe. (The Bug & Dis Fig)

Tunelem do neznáma. Nebo do sebe. (The Bug & Dis Fig)

Václav Valtr | Články / Recenze | 29.04.2021

Britského producenta Kevina Martina není třeba dlouze představovat, jde o velice výraznou osobnost na poli elektronické a experimentální hudby, která ve svých projektech koketovala s jazzcorem, industriálním hip hopem a soundsystémovou kulturou. S tou je spojen především jeho pseudonym The Bug, pod kterým vydal několik desek, přičemž asi nejslavnější London Zoo se svezla na vlně zájmu o dubstepovou scénu a nemálo jí prospěla.

The Bug představuje silnou směsici dancehallu, temného dubového i dubstepového beatu, atmosférických ploch plných echa, vzbuzujících úzkost i něhu. V roce 2016 Bug vydal album Angels & Devils, kde symbolicky propojuje éterickou a zasněnou rovinu s taneční, údernou a agresivní. Nyní přichází s novinkou In Blue, na kterou přizval berlínskou vokalistku Dis Fig. Ostatně za svou kariéru se setkal s pestrou paletou umělců z různých scén, namátkově jmenujeme Grouper, Death Grips, Earth, Flowdan nebo Miss Red.

Dis Fig na Blue odložila svůj producentský um a plně se oddala vokálům, které zde tvoří lyrickou plochu, organicky propojenou s typickým zvukem Bugova apokalyptického dancehallu. Společně se jim podařilo ve dvanácti skladbách předestřít ucelenou vizi s lakonickým názvem In Blue. Celkové vyznění rezonuje smutkem a melancholickou atmosférou, která evokuje mimo jiné i Martinův dnes již neexistující projekt King Midas Sound s vokalisty Rogerem Robinsonem a Kiki Hitomi. Zvuk, postupy a struktura fanouška nepřekvapí – dočkáme se dunivých beatů, acidem ovlivněných linek, dancehallových rytmů a ploch plný reverbů a echa.


Nicméně bylo by chybou brát In Blue jako něco předvídatelného nebo říct, že se Bug opakuje. S každou další nahrávkou se totiž jeho zvuk subtilně, ale zcela jasně stává naléhavějším. Oproti předchozímu albu, které bylo jasně vymezeno dualitou andělů a ďáblů, nabízí In Blue ucelenější, komplexnější zážitek. Najdeme zde úderné tracky jako Blood nebo Take, které nevyčnívají, ale spolupodílejí se na celkové dynamice, stejně jako meditativnější kousky. Výrazné je také zahájení i zakončení skladeb Around Me, resp. End In Blue, které tvoří extatické, byť možná opatrně extatické finále.

Z In Blue je patrné i to, že bylo nahráno a smícháno v domácím prostředí v roce 2020 a odráží mnohé strachy a smutky své doby. Nelze nevzpomenout kompilaci, kterou dal Kevin Martin dohromady pro Virgin Records v roce 1994 pod názvem Ambient 4: Isolationism, jež pracovala se stejnými emocemi a náladami. Na In Blue se dočkáme něčeho podobného, ovšem ve formě jasného hudebního sdělení dvou svébytných umělců. Na přebalu alba je černá chodba tunelu vedoucí do neznáma a In Blue představuje soundtrack k průchodu neznámem, se všemi nejistotami, obavami, vzpomínkami, ale i nečekanou odvahou.

Info

The Bug ft Dis Fig – In Blue (Hyperdub, 2020)
Bandcamp projektu

foto © Caroline Lessire

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace