Jiří Akka Emaq | Články / Recenze | 09.05.2020
Když v sedmdesátých letech začali v Německu hrát Kraftwerk odosobněný styl logicky naprogramované „computermusik“, výrazně předběhli svou dobu a definovali tak žánr, jež měl kulminovat až daleko později. Nebyli samozřejmě sami, ale jejich příklad je nejpregnantnější. Osmdesátá léta, rezonovala v mainstreamu bezstarostnými a optimistickými náladami a temnější ladění bylo, až na zářné výjimky, doménou subkultur. Postupně však temnota infikovala i přední příčky hitparád a hudebníci začali používat syntetizátory a bicí automaty k dokreslování ponurých nálad tak typických pro 21. století. Německá vlna je svou striktní ahumánností spočívající ve spoléhání se na stroje v lecčems výjimečná. Brutalistní minimalizmus se stal odrazovým můstkem takových jmen současnosti, jako mimo jiné Pantha du Prince, Apparat či právě Recondite.
Recondite se dá přeložit jako skrytý, a pod tímto názvem se (doslova) skrývá německý technoproducent Lorenz Brunner. Kromě pěti předchozích dlouhohrajících alb vydal i mnoho tanečních singlů. Na poli elektronické hudby je známý především svými live sety. Je rezidentním Djem ENTER.Ibiza a svá vystoupení odehrál na proslulých akcích jako je Time Warp či Melt!
Po sedmi letech od desky Hinterland se autor opět vrací k labelu Ghostly International a předkládá skvěle zvládnutou kolekci, jež plně vystihuje název vydavatelství. Povětšinou rovný kopák a reverbové kvílení syntezátorů zní jako prokleté duše bloudící na hranicích zjevení. Dwell jako sloveso pro přebývání v tomto případě evokuje nějaké odlehlé nehostinné místo uprostřed temných hvozdů. V budoucnosti bez budoucnosti. Všechny skladby tonou v tonální, rytmické i zvukové podobnosti. Slévají se do jednolité masy jako stromy v lese, jež se obsesivně kývou v nočním větru. Všechny jsou si podobné a přitom se v detailech liší. Tepající beaty jsou lemovány jemnými ornamenty precizního programování a soustředěná produkce generuje měkký, ale přesto zneklidňující zvuk, jenž obaluje tuhou kostru technozákladu.
Na předchozích deskách se Recondite zabýval pomalejšími tempy, ambientnějšími náladami a rozkrytými znepokojivými strukturami. Novinka Dwell je ale uceleným monumentem. Její jednoduchost není stylovou vyprázdněností a zůstává tak prozatím asi nejsvižnější a nejsoudržnější nahrávkou v bohaté diskografii jednočlenného projektu Recondite.
Recondite – Dwell (Ghostly International, 2020)
bandcamp interpreta
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.