Jaroslav Lajner | Články / Recenze | 02.04.2023
Mrazivý thriller Svatý pavouk chytře využívá skutečných událostí k tomu, aby nám předložil sociálně kulturní komentář o poměrech v Íránu. V důsledku film funkčně balancuje mezi dvěmi rovinami. Portrét sériového vraha prostitutek, který své zrůdné činy koná ve jménu „svaté války proti dekadenci“, se prolíná s počínáním ateisticky založené novinářky, jež kromě pátrání po bezohledném monstru musí čelit i archaickým předsudkům ryze mužského světa.
Režisér Ali Abbasi se ve svém třetím celovečerním snímku záměrně vyhýbá tradičním žánrovým stereotypům. Senzacechtivé tónování některých filmů o sériových vrazích zde nahrazuje sázka na realismus, podtržená zkoumáním palčivých sociálních témat. Identitu vraha známe od počátku. Na první pohled bezúhonný otec rodiny Saeed Hanaei (Mehdi Bajestani) brázdí na své motorce ulice nočního Mašhadu, sbírá vytipované prostitutky a jako příslovečný pavouk je láká do lepkavé pasti, z níž není úniku. První vražda umocněná ledovým klidem vraha je znepokojivá stejně jako scéna v hotelu, kde se sebevědomá novinářka Arezoo Rahimi (Zar Amir Ebrahimi) snaží získat zamluvenou rezervaci pokoje. Jakmile muž na recepci zjistí, že jde o svobodnou ženu, která cestuje sama, odmítne ji ubytovat. Teprve po předložení novinářských dokladů své stanovisko neochotně přehodnotí, přičemž ženu nezapomene upozornit na šátek, z pod něhož viditelně vyčnívá pramen vlasů. Hrozba zásahu mravnostní policie sice Rahimi pobaví, ale za jejím křehkým úsměvem je možné zahlédnout stín opodstatněných obav.
Ačkoliv se děj odehrává v roce 2001, kdy reálný Hanaei řádil v ulicích, je zneklidňující, jak málo se od těch dob poměry změnily. I když sekularizace do zemí středního východu zvolna proniká, vliv islámu a zastaralá dogmata jsou stále jeho nedílnou součástí. Abbasi tohle ví a skrze neústupnou Rahimi, která vzdoruje všudypřítomné mužské dominanci, tuto skutečnost reflektuje. Přebírá zodpovědnost za neschopnou policii a nasazuje svůj krk, po dopadení vraha ji však nečeká potlesk, ale vystřízlivění. V očích mnoha lidí je Hanaei hrdina, který se z ulic pouze snažil vymýtit zlo. Šokující? Nepochybně. Především když si uvědomíme, že v tomto ohledu nešlo o zhmotnění scenáristovy fantazie.
Ali Abbasi nabízí nejen mrazivou sondu do života vraha, ale zároveň trefně poukazuje na řadu překážek a výzev, kterým íránské ženy čelí. Výsledný obraz je stejnou měrou uhrančivý, jako znepokojivý.
Svatý pavouk
režie Ali Abbasi, 2022
foto © Metropolitan FilmExport
Kristina Kratochvilová 24.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).