Jaroslav Lajner | Články / Recenze | 02.04.2023
Mrazivý thriller Svatý pavouk chytře využívá skutečných událostí k tomu, aby nám předložil sociálně kulturní komentář o poměrech v Íránu. V důsledku film funkčně balancuje mezi dvěmi rovinami. Portrét sériového vraha prostitutek, který své zrůdné činy koná ve jménu „svaté války proti dekadenci“, se prolíná s počínáním ateisticky založené novinářky, jež kromě pátrání po bezohledném monstru musí čelit i archaickým předsudkům ryze mužského světa.
Režisér Ali Abbasi se ve svém třetím celovečerním snímku záměrně vyhýbá tradičním žánrovým stereotypům. Senzacechtivé tónování některých filmů o sériových vrazích zde nahrazuje sázka na realismus, podtržená zkoumáním palčivých sociálních témat. Identitu vraha známe od počátku. Na první pohled bezúhonný otec rodiny Saeed Hanaei (Mehdi Bajestani) brázdí na své motorce ulice nočního Mašhadu, sbírá vytipované prostitutky a jako příslovečný pavouk je láká do lepkavé pasti, z níž není úniku. První vražda umocněná ledovým klidem vraha je znepokojivá stejně jako scéna v hotelu, kde se sebevědomá novinářka Arezoo Rahimi (Zar Amir Ebrahimi) snaží získat zamluvenou rezervaci pokoje. Jakmile muž na recepci zjistí, že jde o svobodnou ženu, která cestuje sama, odmítne ji ubytovat. Teprve po předložení novinářských dokladů své stanovisko neochotně přehodnotí, přičemž ženu nezapomene upozornit na šátek, z pod něhož viditelně vyčnívá pramen vlasů. Hrozba zásahu mravnostní policie sice Rahimi pobaví, ale za jejím křehkým úsměvem je možné zahlédnout stín opodstatněných obav.
Ačkoliv se děj odehrává v roce 2001, kdy reálný Hanaei řádil v ulicích, je zneklidňující, jak málo se od těch dob poměry změnily. I když sekularizace do zemí středního východu zvolna proniká, vliv islámu a zastaralá dogmata jsou stále jeho nedílnou součástí. Abbasi tohle ví a skrze neústupnou Rahimi, která vzdoruje všudypřítomné mužské dominanci, tuto skutečnost reflektuje. Přebírá zodpovědnost za neschopnou policii a nasazuje svůj krk, po dopadení vraha ji však nečeká potlesk, ale vystřízlivění. V očích mnoha lidí je Hanaei hrdina, který se z ulic pouze snažil vymýtit zlo. Šokující? Nepochybně. Především když si uvědomíme, že v tomto ohledu nešlo o zhmotnění scenáristovy fantazie.
Ali Abbasi nabízí nejen mrazivou sondu do života vraha, ale zároveň trefně poukazuje na řadu překážek a výzev, kterým íránské ženy čelí. Výsledný obraz je stejnou měrou uhrančivý, jako znepokojivý.
Svatý pavouk
režie Ali Abbasi, 2022
foto © Metropolitan FilmExport
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.