redakce | Články / Rozhovory | 15.01.2016
Festival krátkých filmů Praha dává dohromady podobný tým jako červencovou přehlídku v Karlových Varech, o zajímavém programu tedy netřeba pochybovat. Letos v lednu (20. – 24.) představí to nejzajímavější z pobaltských zemí, kraťasy věhlasného kameramana a režiséra Christophera Doyla, domácí výkvět i tradiční veselici Brutal Relax Show. S několika tvůrci jsme dali krátkou řeč o tom, co dělá krátký film dobrým, a kudy vede cesta ke slávě. Jako první odpovídal Amitai Ashkenazi, režisér izraelského filmu Než skončí den, který bude uveden ve festivalové soutěži.
Na světě „velkých“ filmových festivalů je cosi velkolepého, z přehlídek krátkých filmů naopak cítíme skromnost. V čem se tyhle dva světy liší podle tebe?
Vlastně už to zaznívá v té otázce. Svět festivalů celovečerních filmů je velký, svět kraťasů maličký. V jakémkoliv ohledu. Cítím ale, že svět festivalů krátkých filmů je v dnešní době též plný respektu.
Jaké možnosti mají diváci v Izraeli, pokud chtějí vidět krátké filmy?
U nás doma ta možnost přichází zejména na festivalech (máme rovnou tři velké mezinárodní akce), navíc stále více jakýchkoliv přehlídek dává větší a větší prostor i kraťasům. A občas se promítají i v artových kinech.
Co je podle tebe základem dobrého krátkého filmu?
To nejdůležitější se odehrává už na úrovni scénáře: potřebuješ jednoduchý, silný a precizní příběh. A pak přichází casting a nosné vizuální vyjádření.
Souhlasíš s tím, že uspět jako režisér krátkých filmů je dobré východisko pro tvorbu celovečeráků? A je to i tvá ambice?
Rozhodně. Na ploše krátkého filmu velký příběh neodvyprávíš. To přichází až později, když se do příběhu můžeš ponořit na větší ploše.
Inspiruje tě příběh nějakého režiséra krátkých filmů? A máš oblíbené krátké filmy od dneska věhlasných tvůrců?
Mám hrozně moc rád argentinské Divoké historky z roku 2014, to je celovečerní film složený z krátkých epizod.
Které dva klipy – jeden starý a jeden aktuální – tě dostaly?
Mám hrozně rád dva klipy od Stromae: Papaoutai a Formidable. A taky 99 Problems od Jaye-Z.
Tvůj film v Praze i soutěží. Očekávání?
Vlastně žádná. Jsem vděčný za příležitost být v Praze v soutěži a doufám, že film uvidí co nejvíce lidí a na velkém plátně si ho užijí.
11. Festival krátkých filmů Praha
20. - 24. 1. 2016
kino Světozor, Praha
www.pragueshorts.com
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.