Riikka Hajman | Články / Recenze | 21.12.2022
Když v roce 2019 Štěpán Hebík představil svůj nový hudební projekt 7krát3 singlem Promiň, bylo to jako zjevení. Podobný dopad měla na tuzemskou scénu i jeho debutová deska I, na níž představil líbivé hudební aranžmá, kombinující reggae, R&B a pop s inteligentními, vtipnými a chytlavými texty. Jeho letošní nahrávka II si dokázala udržet vtip a ironii, zároveň se vydává popovější cestou.
Otázkou je, jestli je to správná volba. Pop je sice přístupnější pro širší publikum, ale taky má tendenci být stereotypní a povrchní. Když se dobře vyváží s hudební inovací, vznikají hity, ale na albu II je jich jen pár.
Prvním problémem je dramaturgie, mnohem silnější je druhá polovina materiálu. Ta začíná trackem Headphones, textově pracujícím s klišé písniček, které se pouští na rande: “Jen pohybem úst, na byt naviguje mě, kam to může růst, když sníme nóbl crème brûlée...” Její výhodou je, že se vymezuje vůči zbytku desky hudebně, ozvláštněná o saxofon, jinak nahrávka jako celek splývá. Následující YoYo je nejsilnější moment celého alba. Má více “disco” zvuk a hostující Erika Rein jiným frázováním, jazykem stylem zpěvu, vytváří zajímavou tenzi. Za zmínku stojí track Když to mám nabitý, který má chytlavý beat a celkovou instrumentaci, nejslabší je naopak Bleju vibe. Ten pracuje se zaměnitelným beatem a text postrádá nosné téma. Hostující Rytmus do něj navíc vůbec nezapadá, působí zbytečně.
Vyplatila se sázka na pop? Přístupnější aranžmá může silnějším skladbám pomoct, aby se hrály v rádiích, na druhou stranu deska II je jako celek nevýrazná, málo zapamatovatelná, což vynikne i ve srovnání s debutem. Monotónnost způsobuje, že necelá půlhodina se jeví delší, než doopravdy je, a ve výsledku je jedno, jestli deska běží v daném pořadí, anebo se hodí na shuffle.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.