Michal Pařízek | Články / Recenze | 16.04.2015
Koncert irského písničkáře Adriana Crowleyho byl určitě jedním z vrcholů festivalu Eurosonic Noorderslag v roce 2013, dojem z tichého působivého setu narušoval pouze sám autor podvratným humorem mezi skladbami. Jemné folkové písně z alba I See Three Birds Flying přednášel za doprovodu kytary a cella, s občasným použitím decentních elektronických podkladů. Koncert stejně jako minulá nahrávka působil ohromně lyricky a snad až surreálně, novinka Some Blue Morning je zase trochu o něčem jiném. Adrian Crowley změnil prostředky, ale dosahuje podobně temperamentního efektu.
Atmosféru Some Blue Morning výrazně ovlivnili členové londýnského smyčcového dua Geese, Crowleyho melancholické balady dostaly díky jejich dramatickým tónům a vzrušeným staccatům úplně jiný rozměr. Folk a smyčce si vždycky dobře rozuměli, Crowleyho nové album to jenom potvrzuje. Zahraniční recenzenti se ohánějí jmény jako Nick Cave nebo Richard Hawley, Crowley je ale jinde, postrádá ten komediantský rock’n’rollový rozměr, vlastně působí až starosvětsky. Pokud přirovnání ke klasikům, použijme snad jména jako Leonard Cohen (zkuste Follow if you Must) nebo Bert Jansch (The Hatchet Song), ale jde pouze o ukazatele na cestě, směr si vybírá Adrian Crowley sám. Album Some Blue Morning se pohybuje na hranici noci a dne, v době, kdy se svit pouličních lamp střetává s prvními nesmělými slunečními paprsky. Otevřené pláně anglického venkova vystřídala temná zákoutí velkoměsta, rána jsou podobně očistná, snad jen romantiky ubylo.
Ostrovní původ je málokdy tak zřejmý, Adrian Crowley navazuje na anglické písničkářství a folkovou tradici, nejenom melodiemi a stavbou písní, ale také zřetelnou účastí nadsázky a ironie. Hloubavé balady nezapírají jemné ozvěny podvratné dekadence, chytré aranže přidávají dramatický výraz a celek může připomenout viktoriánské romány se špetkou gotického vaudevillu. Crowley dokonale využívá svého vypravěčského talentu, hlubokým hlasem dokáže manévrovat s náladou skladeb a tempem příběhů, kolébat a šturmovat zároveň. Stejně jako u starých mistrů nejde jen o to, jaký příběh vypráví, ale jak ho posluchačům podává. Podobně mile tradičních a zároveň strhujících alb v současnosti moc nevzniká, a je to možná škoda. Čaj o páté s Mary Shelley a Emmou Thompson dokáže být stále vzrušující, věřte nebo ne.
Adrian Crowley – Some Blue Morning (Chemical Underground, 2014)
www.adriancrowley.com
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.