Gobb Koitus | Články / Recenze | 27.03.2013
Můžeme kapelu, která nehraje striktně na 160 BPM, označit za black metal? Co to vlastně ten black metal je? Doopravdy všechny naše problémy zavinili komunisti? A není to všem u prdele?
Většina kapel tohohle ranku má pro mě stejnou funkci jako house a garage, v extrémních případech reggae. Pouštím si je z kompilací jako kulisu nebo se na ně před spaním zhulím, nevěnuju jim velkou pozornost, jména si nepamatuju. Nikdy jsem neposlouchal nalíčené norské lesníky a neplánuju s tím začínat.
Pak se najde pár nejlepších, které si oblíbím, v tomhle případě Liturgy, Wolves in the Throne Room a především Frantíka Alcesta, ke kterému má demo asi nejblíž. ████ patří do této skupiny, protože se držím zásady, že když nemám co hezkého říct, radši držím hubu.
Nápadů i motivů tady najdeme hodně, kytary se smyčkují, bicí přechází z klasické sbíječky do jednodušších a chytlavějších rytmů. Místy se cítíme jako ve westernu z Tokya 22. století, jindy jsme vrženi do solidní depky. Pokud mi něco chybí, je to větší práce s gradací. Deska (demo, EP) jede od začátku do konce bez znatelného zpomalení – zabroušení do dronu složeného z čistých hlukových stěn v rytmu srdce pomalu umírajícího veterána z druhé světové by tady paradoxně mohlo znít svěže. Při celkové délce nahrávky to ale není nic, co by se nedalo tolerovat, a předpokládám, že při práci s delší stopáží rozloží materiál lépe.
Zvukově je všechno na úrovni ohlodané kosti – hlavní roli má jednoduchý delay na kytaře, bicí s minimálním dozvukem a umrtvené v mixu zní příjemně lo-fi, občas smyčky, možná samply – upřímně si nejsem jistý, kdy se jedná ještě o kytaru a kdy o loop, práce s atmosférou je ale na jedničku a působí dostatečně nenuceně na to, aby nikoho nesrala ani jednoduchostí, ani přeprodukovaností. Jestli to byl úmysl, nevím, tenhle přístup se mi ale zamlouvá.
Kapela se vyvarovala nejčastějšího problému rychlé a hlasité hudby, a sice že nikdy neztrácí strukturu. Ať už je to stěží postřehnutelná plocha nebo screamo vokál, všechno má svoje místo. Je otázkou, jestli v žánru, který bývá až klišovitě technicky složitý a často překomponovaný, můžeme mluvit o minimalismu nebo chytlavosti, ale jestli jo, tahle nahrávka má notnou dávku obojího, což vede i k ne úplně obvyklé zapamatovatelnosti tracků.
████ vydali dobrý debut, na kterém zvládli všechny žánrové konvence a v případě potřeby si je ohnuli k obrazu svému. Časem snad jejich vlastní vklad převáží zaběhnuté postupy. Doufejme, že je nepostihne syndrom podobných kapel, které párkrát objedou Evropu, natočí pár dobrých desek v rámci scény, ale nikdy se nedostanou za její hranice. Přišli bychom o kvalitní export.
http://we-dont-have-a-name.blogspot.cz
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.