Richard Kutěj | Články / Sloupky/Blogy | 05.04.2019
Country z nejtemnějšího snu vyznavače rosy na kolejích, kterému na potlachu kdosi poťouchlý vhodil do čutory LSD. Wabi Experience je duo Federsel a Tarnovski (Gurun Gurun, B4, IQ+1 a další), které pracuje s mikrosamply z hudby české countryové legendy Wabiho Daňka. Takto vytváří svébytné zvukové útvary, plochy a drony. Ambient, minimalismus, halucinogenní psychedelie, experiment... vlastně je to jedno, tohle je čistá radost a krása z práce se zvukem a jeho mutovanými podobami. Eponymní debutové album vychází v dubnu u ruského labelu Mikroton Recordings.
Neúprosný a tvrdý mix drum’n’bassu, breakcore, dubstepu a industriálního prachu přináší na své dvouskladbové novince brněnský producent Syk2ne. Tracky svou silou připomínají zuřícího býka těsně před tím, než prorazí ohradu a veškerá uvolněná energie vpálí do prostoru. Hlavní předností nahuštěných zvukových ploch a nervní rytmiky ovšem není rychlost, nýbrž brutální tlak.
Veteráni domácí IDM a temné atmosférické elektroniky Frontier Guards vydají nové album You koncem dubna. Hudbu tentokrát složil a produkoval zakládající a hlavní člen projektu Martin Pavlík. První ukázky jsou k poslechu na Bandcampu labelu Aliens Production a ty nabízejí propracovanou melancholickou elektroniku, v jejímž zvukovém vesmíru mají své místo i linky klavíru a dalších nástrojů. O master alba se postaral ceněný ruský producent Anatoly Tokee Grinberg.
Krate je nový projekt, jehož se ujal i v Česku oblíbený francouzský label Audiotrauma. Krate tvoří Roland Zwaga (Acidrodent, Construct) a Chriss Shortt (VERIN) a debutová nahrávka Swarm of Voices vychází počátkem dubna. Na nahrávání se krom ústřední dvojice podílelal i řada hostujících vokalistů, vokalistek i dalších kolegů především z rodiny Audiotrauma. Výsledkem je pestrá masa elektroniky, industrialu a temného ambientu.
JK Flesh je jeden projektů mistra Justina K. Broadericka (Godflesh, Jesu a další). Klaska je zase jeden z pseudonymů Kevina Lasky (Transitional, Novatron). Oba zkušené hudebníky a producenty pojí letité přátelství a výsledkem je i letošní společné split EP Halved. JK Flesh přispěl třemi tracky klasického tvrdého industriálního techna, Klaska hraje v podobném duchu, ovšem jeho zvuk je basovější a elektronicky psychedeličtější. Pro fanoušky tech-industriální klasiky příjemná záležitost.
Experimentální elektronika může znít i zábavně a dadaisticky, aniž by to sklouzávalo k nechtěné pitoresknosti. Umí to i americké duo Budokan Boys, jehož album Dad Is Bad vydá v květnu pražský label Baba Vanga. Dvě ukázky přinášejí veselé elektronické hrátky místy až v krautrockovém kabátku, odlehčené popěvky a přívětivou atmosféru.
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.