Jiří Přivřel | Články / Recenze | 24.12.2021
O australském instrumentálním triu Dirty Three nebylo v poslední době příliš slyšet, po albu Toward the Low Sun z roku 2012 se každý ze zúčastněných vydal vlastní cestou. Warren Ellis se sice spřáhl s Nickem Cavem a jeho The Bad Seeds už v devadesátých letech minulého století, ale postupně se z rozevlátého houslisty v pozadí stal rovnocenným parťákem a dnes se s Cavem bez domovské skupiny v podstatě obejdou. Bubeník Jim White v uplynulé desetiletce doprovázel krétského loutnistu a zpěváka Giorgose Xylourise a aktuálně působí v novém australském all-star triu Springtime, které své debutové album vydává v těchto dnech. Poslední z trojice špinavců, kytarista Mick Turner, paralelně s působením v Dirty Three vydal čtyři sólovky u chicagského vydavatelství Drag City, kde také hostoval na několika albech kolegů z tohoto labelu. Ačkoliv nakonec muziku upozadil před malířstvím, přídomek „kytarista z Dirty Three“ mu v životopise zůstal jako referenční bod, který slouží jako skvělý prostředek k navázání případné spolupráce.
Když se Turner rozhodl natočit další sólovku – poslední Don’t Tell the Driver vyšla v roce 2013 – oslovil zpěvačku Helen Franzmannovou, vystupující pod pseudonymem McKisko. Ze společné práce ve studiu nakonec nic nebylo, protože cestování a vzájemné setkávání už bylo v rámci lockdownových opatření zapovězeno. Nahrávali tak každý u sebe, Turner ve svém domácím studiu v Melbourne, Franzmannová v Brisbane. Vokály a instrumentální doprovod si mezi sebou vyměňovali na dálku, cizelovali a vrstvili. Z původního Turnerova záměru hostování Franzmannové v několika vybraných písních se stala plnohodnotná spolupráce a duo Mess Esque bylo na světě. Díru do něho určitě neudělá, to není v povaze samotných písní ani jejich tvůrců, ale minout je by bylo na škodu.
Pět písní dvojice vydala v březnu letošního roku na debutovém albu Dream #12, které vyšlo u Bedroom Suck Records v rámci série Private Eyes, zaměřené výlučně na nahrávky vzniklé v izolaci. Dalších šest skladeb vyšetřili pro druhé, eponymní album. To vyšlo koncem října u Milk! Records, za kterým stojí zpěvačka Courtney Barnett, a do mezinárodní distribuce se album dostává díky Drag City. Mezi vydáním těchto nahrávek stihli pár koncertů, konečně tak došlo i na setkání obou aktérů tváří v tvář.
Franzmannová psala texty a nahrávala vokály v ložnici nebo koupelně ve dvě hodiny po půlnoci. Vedla ji k tomu potřeba eliminovat hluk dopravy rušné silnice, u které bydlí. Vytržena ze spánku hledala inspiraci ve snech, které si po probuzení zapisovala. Tyto křehké nápěvy abstraktních výjevů vetkala do jemného přediva Turnerovy instrumentace, který kromě kytary nahrál i klávesy, basu, bicí nebo dechové nástroje. Podařilo se jim zachytit atmosféru hluboké noci a snové surrealistické krajiny oproštěné od logiky a fyzikálních zákonů.
„When you wake up in the night and you’re feeling all alone, Look up,“ začíná první album písní Big Old Blue. Pohled na noční oblohu Franzmannová následuje v písni Jupiter z druhé desky, v níž opouští svoji ložnici, dům, Brisbane a vydává se vstříc neznámým dálkám nekonečna. Ve Sweetspot, vůbec jedné z prvních písní dvojice, se na soulových vlnách kytary a syntezátoru ponoří do svého podvědomí, kdy se o volné asociace snů opírá i jednoduchý videoklip.
Obě alba Mess Esque vyzývají k bezpečné lucidní procházce po tenké hranici mezi sněním a bděním. Smyslové vnímání je zkreslené, citlivost zjitřená, v nočním tichu stísněného pokoje zní i vlastní hlas jako by přicházel odněkud z dálky. Nic výrazně negraduje, vše plyne v jakémsi bezčasí svým nenuceným tempem, zastřené rozespalým oparem rozpomínání se, jen okolní vibrace se nepatrně mění podle proměnlivých fází měsíce. Nadpozemské písně Mess Esque ukolébávají, tiší, chlácholí, nezřídka uondají. Do rozbřesku zbývá času dost, tak proč si při čekání na něj neudělat pohodlí a útulno. Ideální hudba pro ty, kteří nemají čas snít. Anebo spí příliš tvrdým spánkem.
Mess Esque - Dream #12 (Bedroom Suck Records, 2021)
Mess Esque - Mess Esque (Milk! Records & Drag City, 2021)
Mess Esque na Spotify
foto © Denny Ryan
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.