mArcElkrIz | Články / Recenze | 31.08.2013
Vezměte zvukomalebnost bouřlivácké poezie křížené s akustickým nástrojovým obsazením toho nejlepšího z neslizké větve československého folk-rocku posledního půlstoletí, nechejte ji užívat si s těžko uchopitelným duchem nikdy neporaženého undergroundu, prolejte ji s citem a vášní lihovinami a antidepresivy, nabijte elektřinou a nechejte po celé léto vegetovat u kiosku. Věřte, že i z téhle kopulace vzejdou krásné děti. Děti kapitána Morgana.
Sem tam se někdo o podobné křížení pokusí, ale v případě alba Lživé oživlé je výsledek omračující. Snad díky znamení čtyř pevných bodů. Především díky výběru extra vydařených textů Pavla Homéra Ambrože a Milana Kozelky, které společně vytváří onen skvělý mix cynismu, černého humoru, vzteku, prožitků a sexu všemohoucího. V případě již zesnulého Homéra ožívají poetické obrazy bizarního světa, občas až hraničící s kouzelně zvrhlou báchorkou, u plynoucím časem nezahořklého Milana Kozelky pak vyvěrají ostřejší prameny, léčící vředy společnosti jejich demonstrativním vyhřeznutím. Nekompromisní, slastné. Pak je tu nepřeslechnutelný, dokonale samorostlý deklamátor textů Jaroslav Záděra III., občas dokonce až koketující se zpěvem, v každém případě plující několik decimetrů nad zemí ve vlastním tempu a s temperamentem celoživotně migrujícího pouličního herce. Nálady a myšlenky mají ostré linie, barvy jsou pastelové a hlas má sílu lomcovat v kterékoli části světa. Třetí jistotou je zmiňovaný mix všemožných vlivů, naprosto vyvážený a filigránsky jednoduše nástrojově zaranžovaný. Žádné ortodoxní staromilství či přehnaná progrese, žádná narcistní nabubřelost – pěkně živočišně, jistě a s čitelným názorem. Čtvrtým pevným bodem jsou rockem, jazzem, blues i bluegrassem obdařené riffy Ivana Manolova, využité v tomto případě zcela originálně, bez ohledu na zmiňované žánry a vůbec jakékoli předsudky – dokonale srostlé s ostatními spoluviníky a nástroji. Vše do sebe zapadá, doplňuje se, neční a tepe a tepe… Žádný papouškovitý koktejl – to spíše několikrát řádně přepálený a dostatečně dlouho uchovávaný a hýčkaný krystalicky čirý destilát.
Tenhle hudební originál, zaznamenaný stylově v kuchyni rodinného domku ve Šlapanicích u Brna, si nenechejte ujít – hodí se na pohřby i křtiny, do hospod i stroboskopických varieté. Dusejte, naslouchejte, popíjejte, vlňte se a řvěte: say good bye!!!
Děti kapitána Morgana – Lživé oživlé (self-released, 2012)
www.last.fm/music/D%C4%9Bti+Kapit%C3%A1na+Morgana
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.