prof. Neutrino | Články / Recenze | 27.12.2022
Agilní vydavatelství Blue Lizard Michala Kořána vydalo jako svůj stý počin pravděpodobně jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku – alespoň na poli (nejen) české alternativní hudby. Jedná se o kolaboraci skladatele a elektronického mága Michala Rataje a jazzového trumpetisty Oskara Töröka, kteří spolu už před časem nahráli společnou desku pod hlavičkou Points-Rataj Quintet (2016).
Jejich práce se zvuky je velice subtilní a po soustředěném poslechu vyvolává jemné mrazení v zátylku. Duo zkoumá imaginární krajinu tajemných zvuků nacházející se mezi jazzem, ambientem a elektro-akustickou hudbou. Sami svou tvorbu označují jako akusmatickou, což neznamená, že sem tam neuslyšíte nějaký ten beat, i když nikoliv přísně taneční. Na stránkách festivalu Space X, kde na sklonku září pokřtili svou desku, se dočteme: „Jejich hudba působí jako putování ztichlou, zasněženou krajinou, kde chvílemi zavládne takové ticho, že snad zaslechnete i hudbu sfér a tep Země.“ To zní téměř mysticky a je na vás, kam až budete chtít v poslechu zajít a co vše nakonec uslyšíte a uvidíte. Ticho však určitě ne.
Křest v Divadle X, kde desku pokropil nestor české hudební publicistiky Pavel Klusák, zúčastnil, dosvědčil, že hudba zkušeného tandemu Rataj / Török je velmi dobře hratelná i koncertně, což je jistě bonus pro podobné projekty. Naživo vzniká veskrze transhudební dialog, kde nikdo nehraje prim, vše je podřízeno kompaktnímu celku. Zvuky vyprávějí děj a dechy tvoří tajuplnou atmosféru.
Alex Švamberk o nahrávce napsal: „Letters From Sounds patří k nejsilnějším albům, která u nás v posledních letech vznikla, jsou zajímavá zvukově, a přitom veskrze hudební, mimořádně soustředěná, vícevrstevnatá a integrálně propojující odlišné světy, včetně toho vážnohudebního. Vedle evropské špičky tvořené Truffazem či Henriksenem se rozhodně neztrácejí.“
Dodejme, že desku lze poslouchat, aniž by docházelo k pocitu, že má jít o jakési „vyšší umění“, jak tomu u podobných uskupení koketujících na hranici vážné hudby a jazzu někdy bývá. Jsou to prostě dopisy psané zvukem a rozeslané do světa přítomného okamžiku.
Michal Rataj a Oskar Török – Letters from Sound (Blue Lizard, 2022)
Bandcamp
foto © se souhlasem Michala Rataje
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.