Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 28.12.2017
Je povzbudivé vidět kapelu, která vydání vinylu nepovažuje za úlitbu současné módní vlně a fanouškům předloží skutečný artefakt a ne jakýsi obligátní suvenýr. A tady vidíme rovnou kapely dvě... Dotáhnout do nejmenšího detailu se podařilo splitko skupin Scalp a Victims of Hate (V.O.H.). Vychází na temně rudém vinylu s obalem, který díky nasouvacímu rukávu umožní hru s konceptem dělení alba. Stačí rukáv převrátit a najednou se na obálce zkombinují tváře členů obou formací. Jednoduché, ale účinné. K tomu je pak typograficky jednoduchý insert s texty, fotografiemi, poděkováním. Co hudba?
Hardcore at its finest. Ostré, nekompromisní, pálící přímo na komoru, s texty, které jsou přísně aktuální. Přesně tak, jak to má být. Scalp jsou melodičtější, svou hudbu staví na hutných riffech a valivém nátlaku. Nechávají dost prostoru pro výrazné, úsečné slogany v refrénech, ve slokách jdou přímočaře na dřeň. Ne že by byli Victims of Hate nějací zaumní básníci, ale přeci jen je jejich výraz poněkud odlišný, metaforičtější. V.O.H. dávají přednost agresivnímu tlaku, melodie jsou přežitek, hluk hraje prim. Kulometnými bicími se pohybují za hranou metalu, rytmy a tempa se lámou beze švů. A tam, kde Scalp protestují proti genetické modifikaci potravin a skandují klasicky punkové "národ plný fízlů", V.O.H. hledají cestu k sobě nebo dokonce k bohu. Textová úsečnost a hudební atak je vyrovnáváním se s vlastním já, nikoli snahou řvát na okolí a řešit problémy světa. Mladická dravost versus chlapácké smíření se sebou samým?
Výběr, jestli A či B, je otázkou osobního vkusu. Obě strany vinylu dávají smysl, obě mají potenciál rezonovat svým vlastním způsobem, stejně jako zaujmout coby promyšlený celek. Vizuální ztvárnění tu není samoúčelným hračičkářstvím, ale společně s hudbou vytváří umělecké dílo svého druhu. Což v kontextu postupující vinylové nadprodukce není zrovna pravidlem.
Scalp / V.O.H. – split (DIY, 2017)
www.scalpband.bandcamp.com
www.vohpraha.bandcamp.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.