Barbora Števanka Kadlíčková | Články / Recenze | 30.07.2020
Na pomyslné mapě měst zcela zasvěcených hudbě by v Norsku určitě zářivě svítil Bergen, který dal světu jména jako Aurora, Kygo, Gorgoroth a mnohá další. S nadsázkou by se dalo říci, že zdejší rodačka, zpěvačka Lindy-Fay Hella se pro svou uměleckou tvorbu snaží využít alespoň kousek inspirace z každého hudebního koutu města. V dřívějších letech hostovala na doom, symphonic i blackmetalových nahrávkách, přispěla na neo-folkovém albu projektu Skuggsjá a zatím největší část umělecké kariéry zasvětila známému folk/ambientnímu uskupení Wardruna.
Zatímco tato její domovská kapela odložila vydání nového alba na příští rok a frontman Einar Selvik pracuje na soundtracku k pokračování hry Assassin‘ s Creed Valhalla, Hella pustila do světa nové mini EP Taag, na kterém s doprovodnou kapelou Dei Farne pokračuje ve své experimentální tvorbě. Už na podzim zaujala debutovým albem Seafarer, plným překvapivých přístupů ke zvuku a prolínání popu s prvky elektroniky a folku. Hella nyní, podobně jako u debutu, sáhla do archivu nápadů, a výsledkem je dvojice kontrastních písní, kterou vydal metalový label Ván, a aktuálně je dostupná na sedmipalcovém vinylu.
Motorem energické písně Taag je neúprosně tepající rytmus programovaných bicích a kytary, kolem které se proplétá Hellin jasný hlas. K nim se vždy na chvilku přitočí další vrstvičky éterických vokálů a nástrojů, ať už se jedná o varhany nebo exotické drnkací nástroje. Odkazy na country i wardrunovské chorály jsou vybalancovány tak, aniž by celek působil překombinovaně. Ke slovu se na EP dostává také lidová melodika, a to především v druhém tracku Otherworld, lehké bezstarostné meditaci doprovázené tikotem jemné elektroniky a bicích. Píseň začala vznikat při jednom z jamů a i na EP si zachovává příjemně improvizovaný, rozvolněný charakter. K tomuto tracku vznikl také snivý videoklip.
Zatímco ve Wardruně je Hellin fascinující mystický projev založen především na syrové barvě hlasu a závratném rozsahu vokálů, sólová tvorba více odhalila její jedinečnou hravost i jemnost a je dosud velmi zajímavou snahou o nalézání nových zvukových kombinací na pomezí dream pop elektra s potemnělým folkovým twistem.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.