Barbora Števanka Kadlíčková | Články / Recenze | 30.07.2020
Na pomyslné mapě měst zcela zasvěcených hudbě by v Norsku určitě zářivě svítil Bergen, který dal světu jména jako Aurora, Kygo, Gorgoroth a mnohá další. S nadsázkou by se dalo říci, že zdejší rodačka, zpěvačka Lindy-Fay Hella se pro svou uměleckou tvorbu snaží využít alespoň kousek inspirace z každého hudebního koutu města. V dřívějších letech hostovala na doom, symphonic i blackmetalových nahrávkách, přispěla na neo-folkovém albu projektu Skuggsjá a zatím největší část umělecké kariéry zasvětila známému folk/ambientnímu uskupení Wardruna.
Zatímco tato její domovská kapela odložila vydání nového alba na příští rok a frontman Einar Selvik pracuje na soundtracku k pokračování hry Assassin‘ s Creed Valhalla, Hella pustila do světa nové mini EP Taag, na kterém s doprovodnou kapelou Dei Farne pokračuje ve své experimentální tvorbě. Už na podzim zaujala debutovým albem Seafarer, plným překvapivých přístupů ke zvuku a prolínání popu s prvky elektroniky a folku. Hella nyní, podobně jako u debutu, sáhla do archivu nápadů, a výsledkem je dvojice kontrastních písní, kterou vydal metalový label Ván, a aktuálně je dostupná na sedmipalcovém vinylu.
Motorem energické písně Taag je neúprosně tepající rytmus programovaných bicích a kytary, kolem které se proplétá Hellin jasný hlas. K nim se vždy na chvilku přitočí další vrstvičky éterických vokálů a nástrojů, ať už se jedná o varhany nebo exotické drnkací nástroje. Odkazy na country i wardrunovské chorály jsou vybalancovány tak, aniž by celek působil překombinovaně. Ke slovu se na EP dostává také lidová melodika, a to především v druhém tracku Otherworld, lehké bezstarostné meditaci doprovázené tikotem jemné elektroniky a bicích. Píseň začala vznikat při jednom z jamů a i na EP si zachovává příjemně improvizovaný, rozvolněný charakter. K tomuto tracku vznikl také snivý videoklip.
Zatímco ve Wardruně je Hellin fascinující mystický projev založen především na syrové barvě hlasu a závratném rozsahu vokálů, sólová tvorba více odhalila její jedinečnou hravost i jemnost a je dosud velmi zajímavou snahou o nalézání nových zvukových kombinací na pomezí dream pop elektra s potemnělým folkovým twistem.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.