Články / Recenze

Epičnost a emoce od SubRosa

Epičnost a emoce od SubRosa

redakce | Články / Recenze | 19.06.2014

16. listopadu 1961 potkal jistý tanker pár set kilometrů od pobřeží Floridy jedenáctileté děvčátko jménem Terry Jo Dupperaultová. Měla za sebou noc, kdy Julian Harvey, kapitán výletní lodi Bluebelle, v rámci zvrtnutého pojistného podvodu povraždil celou její rodinu a jí nechal na potápějící se lodi. Terry Jo se podařilo odvázat záchranný člun, ve kterém byla po čtyřech dnech nalezená na pokraji smrti. Kapitán, zachráněn o tři dny dřív, v té době podával svědectví o tom, co se osudné noci stalo. Zpráva o přežití Terry Jo ho pochopitelně opařila a s vědomím, že jeho verze o bouři a následném požáru bude mít silné trhliny, šel urychleně z výslechu, pronajal si motel a hlubokými řezy žiletkou si ozdobil nohy, ruce a hrdlo.

Příběh Terry Jo, který je symbolicky ztvárněný na bookletu alba No Help for the Mighty Ones (2011) má řadu momentů, které z hudby i lyriky kapely SubRosa dýchaly a dýchají doteď. Obraz zranitelné holky ztracené v moři plném žraloků, čekající na záchranu. Důvěrně známý pocit životní bezmoci, kdy nevíme, jestli nás odevzdání se vlnám vnějších okolností donese ke spáse nebo spláchne do hlubin zapomnění a bezvýznamnosti. Moment její síly, kdy je schopná zachránit se z potápějící se lodi a přežít čtyři dny na moři a kdy neúprosnost existence a splnění úkolu přežít okolnostem navzdory donutí zmrda poslat se ke všem čertům a podmínit tak jediný akt spravedlnosti v tomto tragickém dějství.

Vody pohřebního metalu z podstaty tak nějak stojaté rozvířila SubRosa spojením typicky doomových kytar a bicích s intimními texty a něžně naléhavým zpěvem frontmanky Rebeccy Vernon, doplněnými (dis)harmonickou souhrou dvou houslistek. Epičnost a emoce bez patosu, žánrovost skloubená s jedinečností, tvrdost s něžností, tíseň, žal a temnota s nadějí a hrdostí, preciznost produkce se syrovostí – to všechno je nadbytek slov shrnujících prostý fakt, že se ze SubRosy kdekdo podělal a čekal, co přijde dál.

Minulý rok vydali album More Constant Than the Gods. Krajina je členitější a majestátnější. Vše, co fungovalo, je posunuto dál a zahrnuto péčí navíc. Housle si hrají s efekty a vyplňují prostor komplexnějšími texturami. Při tom je TO pořád metal, pořád výpravné stejně jako skromné a pořád srdcervoucí. Vše začíná nevinným duetem v úvodní písni Usher. Experimentálně folková atmosféra je tu narušená ve třetí minutě vrhem do nevyhnutelné kytarové bahenní lázně a dynamicky se valí skrz pět eposů až k závěrečné, podobně folkové No Safe Harbour s hostující příčnou flétnou, klavírem a cemballem. Bouře ustává, vítr utichá a je čas jít se osušit.

Upřímně – nemám představu, kam se SubRosa může ještě posunout. Dosáhla maxima, jakého se v rámci vytýčeného zvuku dá dosáhnout, jakkoliv přehnaně to zní. Přijde změna stylu a přístupu, stagnace nebo nedejbuddho rozpad? Uvidíme. Z bandcampu si je můžete poslechnout vždycky. Naživo a ve formě pak v pátek 27. června v pražském squatu Cibulka v rámci dvoudenního festivalu Ruins of Intolerance.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace