prof. Neutrino | Články / Recenze | 24.11.2015
Zdá se, že Francesca Belmonte se stala novou Trickyho famme fatal a přebrala tak výsadní postavení po jeho někdejší dvorní zpěvačce Martině Topley-Bird (z dob přelomového triphopového majstrštyku Maxinquaye). Tricky si konečně sehnal o generaci mladší družku a kromě hostování na svých řadových deskách ji letos také produkoval sólové album Anima na svém labelu. Anima je v jungiánské psychologii terminus technicus pro archetyp Ženy projektující se v našem podvědomí jako ideálního pravzor ženství a komplementární prvek mužského elementu.
Poprvé se Francesca zjevila na Trickyho albu Mixed Race z roku 2010, na dalším False Idol už přispěla svým hlasovým potenciálem hned devíti zápichy, a když se objevila i na loňské introspektivní desce Adrian Thaws, bylo jasné, že už to není jen tak náhodou. Předtím Tricky "používal" různé vokalistky jak na běžícím pásu a sám se stáhl do pozadí. I na desce Anima působí "jen" v roli producenta, ale zřejmě i mentora a kormidelníka projektu. Jeho typický sound je signifikantní a vytváří zvukový spektákl celé nahrávky. Spolu s Franceskou se pouští do modernistických kliček směrem k dubstepu či sonickým experimentům, aby se oklikou vrátili až k bluesovým kořenům a retro funky zvuku. V Keep Moving si zahostoval queer raper Mykki Blanco, ale dokonalou tečkou je klipová Are You – pohrává se s kontrasty černé a bílé, hadím zaklínáním a záhadnou maskou z drahých kamenů na obličeji nahé tanečnice.
Francesca Belmonte není kopií Martiny Topley-Bird, ale svébytnou zpěvačkou beze snahy být pouhým ušmudlaným plagiátem. Nicméně srovnání je nabíledni. Martina nám emotivně nakřáplým hlasem šeptávala do ucha Trickyho pošmourné zvěsti a zvrhlosti, Franceska je spíše typ éterické divy s křišťálově čistým vokálem, která pluje více ve výškách a možná i po povrchu. Ale dokáže pohladit, stejně jako usadit na zadek. Pro začátek to není vůbec špatné. Naopak.
Francesca Belmonte – Anima (False Idol, 2015)
www.francescabelmonte.co.uk
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.