Články / Recenze

Get Goin’, J-Boy!

Get Goin’, J-Boy!

Jakub Koumar | Články / Recenze | 26.04.2013

Každé hudební prostředí vyrůstá z písničkářů. Právě oni symbolizují duši celého systému hudby. Čím kvalitnější a rozmanitější písničkářskou tvorbou scéna disponuje, tím pozoruhodnější hudbu v ní najdeme. Řady těch našich posiluje Jakub Jirásek. Zřejmě zdvojená hláska ho přivedla k ukrytí jména za monogram J a jelikož si pro své texty vybral angličtinu, můžeme předpokládat, že ono opuštěné písmeno ponese anglickou výslovnost.

V roce 2011 vyšlo Jakubovo EP Run from the Down, což byl jeho první ucelenější výstup. Obsahoval čtyři skladby, takže se může zdát, že poslednímu albu sloužil jako předloha. Chlubil se překvapivě syrovým garážovým zvukem kytary a melodiemi, které budily dojem bezprostřednosti a upřímnosti, vše na pozadí rozdováděného lo-fi folku. Nová nahrávka Cold Cold Nights na tento koncept přímo navazuje – čtyři skladby, krátká stopáž, lo-fi recording. Stejná ale není, je ležérní a čistší. J se nebojí písničky napustit veselím a odlehčit je, sem tam sáhne pro country prvek, a přitom sází na melodie, které si zamilujete, aniž by příliš tlačil na pilu.

Přiznanou inspirací jsou třeba Neutral Milk Hotel, což potvrzuje i podobně zvrásněný hlasový projev, a ve zvuku a sekavých mikromelodiích jsou cítit Casiotone for the Painfully Alone. Možná si vzpomenete i na selFbrushe, i když ten stojí se svým rozevlátým zvukem mnohem dál. Už v první zveřejněné skladbě Bears se objevily žestě, za které by se nemusel stydět ani Zach Condon. Svoji roli hrají i na Cold Cold Nights, kde rozjasní beirutovskou atmosférou píseň Get Goin’, Boy.

To ovšem neznamená, že by se v garáži přehnaně uklízelo. Syrovosti je možná méně, ale kytara se nezdráhá přebuzeného chraplání a když se do toho J opře v Country Boy, dostane se vám gradace, na jakou jste zvyklí. Rozdíl mezi deskami je v tom, že ta nová je sebevědomější. Méně ohraničená ostrým zvukem kytary, více místa k rozletu, ale žádné tápání po poztrácených melodiích. J jede kupředu přímo a bez zastávek a užívá si jednosměrné kytary jako Ugly Casanova v Parasites.

Cold Cold Nights září radostí. Jakubův projev zvolna zraje, hudba má směr, je melodická, jasná a nenudí. Díky tvorbě jako tahle je velmi těžké ubránit se stereotypu, že věci z domácího studia a garáží mají ty nejčistší základy.

Info

J – Cold Cold Nights (self-released, 2012)
www.coldcoldnights.bandcamp.com/album/cold-cold-nights

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace