Články / Recenze

Get Goin’, J-Boy!

Get Goin’, J-Boy!

Jakub Koumar | Články / Recenze | 26.04.2013

Každé hudební prostředí vyrůstá z písničkářů. Právě oni symbolizují duši celého systému hudby. Čím kvalitnější a rozmanitější písničkářskou tvorbou scéna disponuje, tím pozoruhodnější hudbu v ní najdeme. Řady těch našich posiluje Jakub Jirásek. Zřejmě zdvojená hláska ho přivedla k ukrytí jména za monogram J a jelikož si pro své texty vybral angličtinu, můžeme předpokládat, že ono opuštěné písmeno ponese anglickou výslovnost.

V roce 2011 vyšlo Jakubovo EP Run from the Down, což byl jeho první ucelenější výstup. Obsahoval čtyři skladby, takže se může zdát, že poslednímu albu sloužil jako předloha. Chlubil se překvapivě syrovým garážovým zvukem kytary a melodiemi, které budily dojem bezprostřednosti a upřímnosti, vše na pozadí rozdováděného lo-fi folku. Nová nahrávka Cold Cold Nights na tento koncept přímo navazuje – čtyři skladby, krátká stopáž, lo-fi recording. Stejná ale není, je ležérní a čistší. J se nebojí písničky napustit veselím a odlehčit je, sem tam sáhne pro country prvek, a přitom sází na melodie, které si zamilujete, aniž by příliš tlačil na pilu.

Přiznanou inspirací jsou třeba Neutral Milk Hotel, což potvrzuje i podobně zvrásněný hlasový projev, a ve zvuku a sekavých mikromelodiích jsou cítit Casiotone for the Painfully Alone. Možná si vzpomenete i na selFbrushe, i když ten stojí se svým rozevlátým zvukem mnohem dál. Už v první zveřejněné skladbě Bears se objevily žestě, za které by se nemusel stydět ani Zach Condon. Svoji roli hrají i na Cold Cold Nights, kde rozjasní beirutovskou atmosférou píseň Get Goin’, Boy.

To ovšem neznamená, že by se v garáži přehnaně uklízelo. Syrovosti je možná méně, ale kytara se nezdráhá přebuzeného chraplání a když se do toho J opře v Country Boy, dostane se vám gradace, na jakou jste zvyklí. Rozdíl mezi deskami je v tom, že ta nová je sebevědomější. Méně ohraničená ostrým zvukem kytary, více místa k rozletu, ale žádné tápání po poztrácených melodiích. J jede kupředu přímo a bez zastávek a užívá si jednosměrné kytary jako Ugly Casanova v Parasites.

Cold Cold Nights září radostí. Jakubův projev zvolna zraje, hudba má směr, je melodická, jasná a nenudí. Díky tvorbě jako tahle je velmi těžké ubránit se stereotypu, že věci z domácího studia a garáží mají ty nejčistší základy.

Info

J – Cold Cold Nights (self-released, 2012)
www.coldcoldnights.bandcamp.com/album/cold-cold-nights

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace