Jakub Koumar | Články / Recenze | 01.08.2014
Když se Gregor Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal, že funky si velice dobře rozumí s drásavou kytarou. Vstal a zaléval to počáteční „eF“ zkreslením natolik vydatně, až začalo dorůstat do poctivého „Pé“.
A když už byl u toho překřižování, využil i svých jazykových kořenů a stvořil asi nejexotičtěji znějící funk na naší scéně. Maďarsko-české texty jsou neoposlouchané a porůznu se střídají, bohužel vnitřní proměny asi málokdo docení. Pokud maďarštině rozumíte, máte můj obdiv a slova si užijete rovnou, pokud ne, pro půlku překladů musíte na web. Ne že by to byl důvod ke fňukání, ale škoda to je.
Pomalé světlo rázuje v těžkých botách, což je časem deprimující, díky instrumentální zdatnosti se na něj ale nemusíte soustředit pořád. Attila Gál se nebojí prsty lámajících přeběhů přes tlusté struny, ty tenké jsou ostré a říznější a zlepšují čitelnost basy i bicích, které by se jinak utopily v sobě navzájem - takhle z nich prskají agresivní, nápaditá sóla plná kvákadel, příklepů a bendingu. Gregor Samsa si bere z funky i punku to lepší, výbornou groovy basu a silné, přímočaré zkreslení. Basové linky jsou mohutné a dominantní, kytarové riffy téměř teatrální. Trochu tím trpí rytmika, která hraje až druhé bicí, ale zároveň nabízí dostatek zvuků a kdy Bodák János zkouší omlátit každý koutek své sestavy, možná i něco okolo ní.
Výsledná směs zahrnuje i neoposlouchanou melodiku, halící Pomalé světlo do undergroundové mlhy. Písně jsou poněkud prkenné, za což může drajv i texty, jejichž dvojjazyčnost je dvojsečná. Na druhou stranu odvážná předělávka maďarské „neoficiální hymny“ Szózat v českém překladu je asi nejsilnějším momentem desky.
A pražští Maďaři mají ještě jedno eso v rukávu. Nástroje často upravují svůj zvuk, doplňují se, přidávají a prostupují, pořád je co poslouchat a album má velmi dlouhou trvanlivost. Nakonec zjistíte, že i když jste šli předešlý večer spát jako úplně jiný tvor, nová podoba je působivá a cítíte se v ní podezřele dobře.
Gregor Samsa – Pomalé světlo (Polí5, 2014)
www.gregorsamsa.cz
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.