Richard Kutěj | Články / Recenze | 28.04.2017
„Prebudíš sa a svet je hebký. Nočné svetlá sa odrážajú od kovových povrchov a presklení. Snažíš sa spomenúť si, kde si, a niečo ti stlačí rameno. Je to tlakomer, ktorý si si doteraz ani nevšimol.“ Kytarový experimentátor Ondrej Zajac si prošel zážitkem, jaký mu nebude nikdo závidět. Světem jednotek intenzivní péče (tedy anglicky ICU), operací a stavů, které to provázejí. Do EP pak vtiskl vše, co tehdy prožil. Šest kompozic, které se neposlouchají lehce.
Pokud se bavíme o kytarách, pak jejich klasický zvuk přinese jen akustická vyhrávka v závěru tracku Caramel. Zbytek je postaven na brumech, vazbách, efektech, zvucích z krabiček, netradičním hraní a využívání nástroje. Jednotícím prvkem jsou pasáže, které skutečně zní jako symfonie přístrojů a pohybu tekutin v hadičkách napojených na lidské orgány.
Úvodní Crucified Serpent nabízí energický noise, monotónní basový podklad a nad ním zběsilost smyček a zefektovaných strun. Na jednotvárnost se tady ovšem nehraje, nálady se mění. Pravidelnost a vrstvení zvuku, klidné tlumené pasáže, zvuky dveří a pohyby lidí. Klid. Ale tlak pulsuje, stoupá. Dech kytary. Zatlačení na strunu prohnanou efekty. Abstraktní sólo. Každý track má svou atmosféru a dokáže být jiný.
A nakonec Home Treatment. Nejisté pohyby, stabilita ještě není stoprocentní. Ale jdeš domů! Vazby najednou ve formě příjemné melodie. Vítězství. Experiment se zdařil, tohle souznění vrstvených zvuků vytváří atmosféru a vyvolává emoce. Nic nezní prvoplánovaně a beze smyslu, a ačkoli se pohybujeme v hudebních abstrakcích, jednotlivé tracky i celkový zvuk má tvůrce pevně pod kontrolou. Dobře to dopadlo.
Ondrej Zajac - ICU (ACR, 2017)
www.weareacr.bandcamp.com/album/icu
Kristina Kratochvilová 24.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).