Články / Recenze

HIIIITLER, válka tragická i pitoreskní (dle Einsturzende Neubauten)

HIIIITLER, válka tragická i pitoreskní (dle Einsturzende Neubauten)

martin | Články / Recenze | 04.12.2014

Zastupitelé belgického města Diksmuide zasluhují obdiv za to, že v rámci oslav stého výročí první světové války oslovili německé industriální veterány Einsturzende Neubauten, kteří k této významné historické události připravili neotřelou hudební performanci. Přiznám se, že si ani neumím představit, že by se něco takového podařilo prosadit jakémukoliv českému městu. Nicméně výsledek je ohromující, pozadí nové nahrávky bere dech. Album Lament je studiovým záznamem představení, které mělo premiéru právě v Diksmuide a se kterým přijeli Neubauten před pár týdny i do Prahy. Kapelník Blixa Bargeld pojal zakázku naprosto seriozně a pustil se do průzkumu archivu Humboldtovy Univerzity v Berlíně. Výsledkem mravenčí práce najatých výzkumníků je několik unikátních nálezů. Asi nejzajímavějším je objev rozsáhlé sbírky archaických nahrávek, na kterých jsou zaznamenány hlasy válečných zajatců z nejrůznějších koutů Evropy. Tyto nahrávky pořizovali němečtí vědci zabývající se zkoumáním jazyků a dialektů.

Každá nota 77 minutové kompozice má svoje místo, svůj důvod. Atmosféra alba je velmi tísnivá, ačkoliv Neubauten neztrácejí smysl pro humor a pitoresknost. Album je mimořádně pestrou hudební koláží, ve které se střetává industriál s ambientem, jazz s kabaretem. Kapela oprášila sborový zpěv označovaný jako motet, přezpívala folkovou coververzi, aniž by slevila ze svých hudebních standardů, rukopis geniálních diletantů je snadno identifikovatelný. Válka proběhne v chronologickém sledu, ve skladbě Der 1.Weltkrieg dokonce matematicky přesném. Bez vysvětlení k jednotlivým skladbám ztrácí album smysl a pro běžného hudebního fanouška bude jen velmi těžko uchopitelné. Naproti tomu poučeného posluchače čeká dobrodružná výprava do Blixovy imaginace, do atmosféry nesmyslného konfliktu, jeho děsivých i směšných stránek. Ale pojďme na to popořádku:

Úvodní Kriegschmaschinerie je návratem do brutálně industriální minulosti kapely, kdy hrají chrastící řetězy, vrzající plechové pláty a Bargeld s kamenných výrazem ve tváři namísto zpěvu zvedá cedule s textem. Tohle na albu neuvidíte, text je uvedený v bookletu s přesnými časy, kdy se cedule objeví ve zpěvákových rukou. Sestup rovnou do pekla se sborovým „Hurrrááá“. Následuje kompilace textů národních hymen zúčastněných států na jednu melodii, zakončená pitvorně zpívanými satirickými verši, za které byl jejich autor Heinrich Hoffmann dokonce uvězněn. Poté je posluchač konfrontován s „přátelskými“ telegramy, které si v předvečer války posílali bratranci – německý císař Vilém a ruský car Nikolaj. Skladba The Willy – Nicky Telegrams má nakažlivě taneční rytmus a hlasy obou monarchů jsou modifikovány vokodérem, který hojně využívají skladatelé diskotékových hitů. Mimochodem jedná se o první duet ve více než třicetileté historii kapely – Bargeld konverzuje s basistou Alexanderem Hackem. Tuhle skladbu už z hlavy nedostanete. In De Loopgraaf je strašidelná píseň, obsahující text málo zapomenutého vlámského dadaisty Paula van der Broecka, který je spojený s městem Diksmuide – v zákopech se nedá tančit. Hudební nástroj – harfa s ostnatým drátem.

Nejobdivuhodnějším momentem alba je kompozice Der 1. Weltkrieg, kterou Neubauten prezentují matematicky přesným bušením do trubek. Každý úder znamená jeden den války, každá účastnická země má svoji trubku, Blixa recituje jména států v pořadí a čase, kdy se zapojují do války, vedle toho recituje ženský hlas jména bojišť. Válka ve třinácti minutách, hypnotický rytmus, mimořádně silný zážitek. On Patrol In No Mans Land – švihácká coververze The Harlem Hellfighters – černošská jednotka americké armády, sloužící pod francouzským vedením, vyhlášení válečníci a zároveň jazzoví hudebníci. Další objev Bargeldova výzkumu v archivech. V následující Achterland vlámský dadaista van der Broeck veršuje o odvšivování – vši, stejně jako válka se živí krví – a kapela do toho syčí s kompresorem. Klíčovou skladbou performance/alba je monumentální Lament, rozdělený na tři části. První část je motet – tedy jakýsi chrámový chorál, který vyznívá opravdu děsivě, živě to je skutečný zážitek, kdy každý člen kapely nahrává táhlý zvuk do mikrofonu, který se opakuje a mnohonásobně vrství. Ve druhé části přichází brutální zlom. Kapela opakuje údery všech nástrojů s dominantní baskytarou ve formě letopočtu 1-9-1-4 a 1-9-1-8. Strašidelná je třetí část Pater Peccavi, ve které slyšíme hlasy válečných zajatců, recitujících bibli v nejrůznějších jazycích, nahrávka stářím praská a chrastí, hlasy jsou utopené ve smyčcovém orchestru, setkání duchů nad bojištěm, které vypadá jako měsíční krajina, jen ostnaté dráty, zákopy, zátarasy, plyn, smrt. Podobnou atmosféru má How Did I Die, která hudebně jako by vypadla z alba Silent is Sexy. Duch německého vojáka bloudí po zdevastované krajině a přemítá nad tím, jakými způsoby zemřel. Famózní gradace a finální vyvrcholení zaručeno. Logickým následovníkem je skladba Řekni kde ty kytky jsou – v německé verzi Marlene Diettrich recitovaná Blixou, který v bilém boa vypadá jako padlý anděl (živě je to přirozeně lepší než na fotografii v bookletu).

Posluchače čeká tvrdé probuzení v podobě kabaretní Der Beginn Des Weltkrieges 1914, kde Bargeld vypráví příběh zvířat na dvorku, pozorujících mašírující vojáky, a imituje jejich zvířecí zvuky do německého textu – tato část alba je obzvláště obskurní a směšná, zakončená zajíkavým holubím vrkáním HIIIITLER. Závěrečná jazzová skladba z repertoáru Harlem Hellfighters dokumentuje návrat vojáků domů, v tomto případě černých Američanů do rasistické vlasti.

Lament může být pro někoho neskutečně nudný, pro jiného nesmírně vzrušující. V každém případě je výsledkem usilovné a detailní práce, ukazuje válku v celé své nesmyslnosti a hrůze, která může být ve své absurditě až směšná. Tleskám v úžasu odvaze diksmuidských radních i kapele za nevídaný přístup k historii a jejímu hudebnímu ztvárnění.

Info

Einsturzende Neubauten – Lament (Potomak, 2014)
www.neubauten.org

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Nádej prázdnych tiel (Vojtik)

Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025

Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace