mArcElkrIz | Články / Recenze | 27.07.2016
Písničkářky, písničkáři, dvojice. Tyto dravé prameny, zdravé zdroje sil, poznamenaly letošní rok zatraceně znatelně. Ať z lokací prověřených - již takřka nečekaná sběrná kolekce Oldřicha Janoty nebo podkrovní klenoty Vladimíra Merty -, tak z míst čerstvých. A právě k druhým patří Gravitace, společné album Iamme Candlewick a Cermaquea.
Střety originálních pohledů na svět ústící v autorská alba nejsou v písničkářském světě ničím zvláštním. Ovšem v případě Iamme (Andrea Čermák Knotková) a Cermaquea (Jakub Čermák) došlo k prolnutí ve vícero vrstvách. Za Gravitací totiž stojí nejen několikaleté setkávání hudební, ale v poslední době i partnerské soužití, rodičovství a především nedávné rozhodnutí přemístit svůj domov po dobu šesti měsíců na cestu napříč Evropou. Stará obytná kára, roční dcerka, nečekané události, setkání a rozhodnutí vše dokumentovat jak po stránce vizuální, tak písňové. A všescelující precizní studiová práce. Živly jsou v rovnováze.
Emocemi a nadšením napěchované písně a zvukové záznamy z cest se dostaly do rukou duší spřízněných a na zdejší hudební scéně směrodatných. Přístup Ondřeje Ježka zaručuje neobroušenost hran a životadárný tep, aranže dlouholetého pokrevního bratra Martina Evžena Kyšperského balancují na hraně nahodilé hravosti svérázného výrostka a do detailu promýšlejícího konstruktéra, Bonusův střet s Vladimírem Mertou je přirozenou známkou písničkářské evoluce a absorpcí toho nejzdařilejšího ze zdejšího folku obdařený Marek Doubrava a Kittchen se svými kulinářskými vůněmi přidávají další odstíny českého písničkářství. Obavy? Přílišná pestrost, tříštění sil jednotlivých osobností, nesoudržná rozevlátost? Kdepak. Gravitace funguje dokonale. Vše je v naprosté rovnováze.
Výsledný písňový zápisník je nejvydařenějším albem obou autorů, a tedy ideální tip na první setkání pro hledajícího posluchače. A shrnutí pro staré známé? Méně exprese a znatelná úspornost a přímočarost v Cermaqueových textech. Někdejší chrlení košatých, obrazotvorných veršů s poetikou mládím rozervaného romantika přešlo v glosy o stavu současného světa a postřehy z každodenního života. V případě Iamme se jedná o desku už oproštěnou od dívčího světa. Opar české hudební alternativy je tentokrát jen velmi lehounký, brány folkových festivalů se mohou zvolna otevírat.
Iamme / Cermaque – Gravitace (Indies Scope, 2016)
www.bandzone.cz/iammecandlewick
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.