Milan Holeček | Články / Recenze | 16.12.2017
Islaja, dříve finská freak-folkařka, v posledních letech spíše berlínská elektronická písničkářka, je tu s novým, v pořadí šestým studiovým albem Tarrantulla.
Label Svart uvádí, že je podobně eklektické, jako její předchozí tvorba, ona sama říká, že každá její nahrávka je jiná. Tak jednoduché to ale není. Samozřejmě: Islaja mění barvy, alba mají různá pojetí, nicméně rozdíly mezi nimi připomínají rozdíly mezi různými kolekcemi jednoho malíře, s vědomím jeho vnitřní umělecké jednoty. A v případě Islaji to není dáno jen nezaměnitelným zpěvem, ona je vlastně taky malířkou (jako mnoho hudebníků-malířů a malířů-hudebníků) a jako taková zvládá dokonale kompozici. Její písně se nikdy neztrácí v mlze, což je častým problémem instrumentalistů ovládajících hru, ale neschopných rozvinout píseň nebo ji ukončit v pravou chvíli. Islaja je ovšem uměřená a citlivá skladatelka.
Tarrantulla zní jako kompilace oblíbených Islajiných písniček, kterou jste si sami vytvořili, postavená na minimalistické elektronice, tu ambientní, tu taneční. Prací s vokály, harmoniemi a drony připomíná své rané nahrávky vydané Fonalem, což pramení převážně z melodiky finštiny, vracející se po posledním albu SUU, které bylo celé anglicky. V písních jako Sa╠łvel mun suussa nebo Sun luona taas zpívá neskonale něžně, v Emosein zní vokální harmonie spíše jako ze střední Afriky než Skandinávie. Taneční potenciál vykazuje Tactile Material, osmdesátkový hit, který jako by vypadl z tehdejší MTV (viz ujetý videoklip s titulky pro hluché).
Tahle skladba je vůbec jedna z Islajiných nejlepších, navíc její sdělnost posiluje použitá angličtina. Taktilní materiál je obecně srozumitelnější než slova z úvodní písně Ghost from the Future: „Duchu z budoucnosti, dej nám, prosím, znamení! Dotkni se našich rukou a ramen! Dej nám vědět, že jsi!“ Jestli se ozvou duchové, je otázka, ale že máme Islaju, to víme dobře.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.