Milan Holeček | Články / Recenze | 16.12.2017
Islaja, dříve finská freak-folkařka, v posledních letech spíše berlínská elektronická písničkářka, je tu s novým, v pořadí šestým studiovým albem Tarrantulla.
Label Svart uvádí, že je podobně eklektické, jako její předchozí tvorba, ona sama říká, že každá její nahrávka je jiná. Tak jednoduché to ale není. Samozřejmě: Islaja mění barvy, alba mají různá pojetí, nicméně rozdíly mezi nimi připomínají rozdíly mezi různými kolekcemi jednoho malíře, s vědomím jeho vnitřní umělecké jednoty. A v případě Islaji to není dáno jen nezaměnitelným zpěvem, ona je vlastně taky malířkou (jako mnoho hudebníků-malířů a malířů-hudebníků) a jako taková zvládá dokonale kompozici. Její písně se nikdy neztrácí v mlze, což je častým problémem instrumentalistů ovládajících hru, ale neschopných rozvinout píseň nebo ji ukončit v pravou chvíli. Islaja je ovšem uměřená a citlivá skladatelka.
Tarrantulla zní jako kompilace oblíbených Islajiných písniček, kterou jste si sami vytvořili, postavená na minimalistické elektronice, tu ambientní, tu taneční. Prací s vokály, harmoniemi a drony připomíná své rané nahrávky vydané Fonalem, což pramení převážně z melodiky finštiny, vracející se po posledním albu SUU, které bylo celé anglicky. V písních jako Sa╠łvel mun suussa nebo Sun luona taas zpívá neskonale něžně, v Emosein zní vokální harmonie spíše jako ze střední Afriky než Skandinávie. Taneční potenciál vykazuje Tactile Material, osmdesátkový hit, který jako by vypadl z tehdejší MTV (viz ujetý videoklip s titulky pro hluché).
Tahle skladba je vůbec jedna z Islajiných nejlepších, navíc její sdělnost posiluje použitá angličtina. Taktilní materiál je obecně srozumitelnější než slova z úvodní písně Ghost from the Future: „Duchu z budoucnosti, dej nám, prosím, znamení! Dotkni se našich rukou a ramen! Dej nám vědět, že jsi!“ Jestli se ozvou duchové, je otázka, ale že máme Islaju, to víme dobře.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.