Články / Recenze

„It's never going to stop!“ (Brand New)

„It's never going to stop!“ (Brand New)

Jiří Mališ | Články / Recenze | 21.12.2017

OHODNOŤTE DESKU

Kdo v tomto tisíciletí zabředl do žánru emo, určitě narazil na Brand New. Newyorská čtveřice se v roce 2001 představila jako poppunkový výstřelek, aby o dva roky na Deja Entendu všechny šokovala nadějeplným pohledem na životní strasti. Překvapení čekalo fanoušky i na The Devil and God..., kde Brand New dali náctiletému vzteku rovnou biblické proporce. Po vydání experimentální desky Daisy následovalo osmileté čekání na finále ságy.

Finále? O konci kapely se mluví hned v první větě úvodní skladby Lit Me Up, kdy posloucháme pacientku psychiatrie vyprávět sen o konci čtyřsethodinové terapie – odkaz nejen na dobu, kterou kapela dost možná v minulých letech strávila ve studiu, ale i na zátěž, jež tvorba nové desky představovala. Ponurá atmosféra skladby samotné vzbuzuje nejistotu a strach, popisy hořících pochodní připomínají obrazy z nedávných událostí v americkém Charlottesville a správnost předpovědi bohužel nepřekvapuje. Nábožensky motivované násilí se vrací, na což frontman Jesse Lacey naráží zmínkou o upalování čarodějnic v Salemu. Pomalé tempo střídají v následující Can't Get It Out energické kytary à la Weezer nebo Pixies. Lacey se vyjadřuje k autorskému bloku, který dlouho odkládal tvorbu nového alba, a také říká, proč nevydávají veselé skladby. Už dlouho se ví, že hrát v Brand New není radost a verš „I hope that we can eject soon“ potvrzuje touhu vše ukončit.


Úvodní dvě skladby vystihují většinu alba, jehož texty o náboženství, depresi a konci kapely protkávají na první pohled nesouvislé samply a mezihry. Ale nebyli by to Brand New, kdyby všechno nemělo hlubší význam. Po vzoru Coheed and Cambria se všude objevují reference na předchozí tvorbu kapely; odkazu na Limousine, Seventy Times 7 a Daisy na konci In the Water si všimne každý fanoušek, ale když i v nejslabší část alba, akustické Could Never Be Heaven, objevíte připomínku At the Bottom, otevře se před vámi vábivý, hluboký příkop dědictví osmnáctileté kariéry. Instrumentálně si kapela dovoluje hrát jako jejich hrdinové z dospívání a hrubší přístup ke kytarám připomene grungeové devadesátky, zatímco baladičtější části zase Modest Mouse.

Osobitost zde nakonec čiší z každé skladby, nukleární válka v textu 137 působí bezútěšně, zatímco téma puritánství v Desert vzbuzuje vztek. Závěrečná Batter Up je pomalu vyhasínajícím plamenem pochodně, kterou předávají kapelám, jež je budou následovat. „It's never going to stop“ – díky Julien Baker nebo Foxing tu emotivní hudba bude pořád. Brand New toho ale mají dost – a loučí se s grácií. Science Fiction perfektně shrnuje celou diskografii, která celý žánr převedla přes dvě dekády hibernace.

Info

Brand New - Science Fiction (Procrastinate! Music Traitors, 2017)
www.brandnewofficial.bandcamp.com/album/science-fiction

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Všemi kruhy Inferna (Knocked Loose)

Klára Šajtarová 21.08.2024

Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace