Lucie Poskočilová | Články / Recenze | 21.02.2014
Více než dvacet let po vydání alba Trompe le Monde přišli Pixies s novým uceleným materiálem. Vyšla dvě EP ve čtyřskladbovém formátu s prozaickým názvem EP1 a EP2. Oba počiny provázely personální změny v kapele: Nejprve v červnu 2013 ohlásila svůj odchod z kapely oblíbená basačka Kim Deal a její náhradou na turné se stala Kim Shattuck, baskytaristka kapely The Muffs. Ta ale zůstala členkou Pixies jen krátce a basovou linku na obou nahrávkách nakonec zastává Simon 'Dingo' Archer.
První EP vydané v září 2013 je výzvou k navázání nového dialogu mezi kapelou a publikem. Tuto roli připisuje Francis Black především písni Indie Cindy, která vyjadřuje vzájemná očekávání a pochybnosti. Pixies jsou stále Pixies a po zvukové stránce si můžeme oddechnout, jakkoliv musíme přiznat, že po počáteční euforii přišlo zklamání. První song Andro Queen je sice melodicky i harmonicky jednoduchý a monotónní - chybí jakékoliv napětí -, nicméně neuráží. Největší rozčarování přináší následující, naprosto průměrný poprockový song Another Toe in the Ocean. Vrcholem EP je zmiňovaný lovesong Indie Cindy, který reflektuje obavy z opětovného “svádění” publika - je dynamický jak v hudební struktuře, tak i díky Francisovým vokálům, má chytlavý riff i melodii. Poslední What Goes Boom je nejtvrdší písní a dokládá, že přímočarost nemusí být ani v případě Pixies na úkor kvality, i když celkově je první EP v rámci diskografie Pixies spíše průměrné.
Na druhém EP jako by Pixies odhalovali čtyři tváře. Blue-Eyed Hexe, až oldschoolově rockový song, stojí na jednoduchém rytmu a rozmanitém hudebním materiálu propojeném sborovým refrénem. S naprosto rozdílnou atmosférou přichází jemná, zvukomalebná a progresivní Magdalena, zatímco Greens and Blues pak odkazuje na staré Pixies: song je odkazem na píseň Gigatic a doplňuje ji jak po hudební, tak emocionální stránce. Poslední skladba Snakes vznikala ve studiu z jamového materiálu: předehru obstarává rafinované proplétání dvou kytar, které má, jak podotkl kytarista Joey Santiago, až reichovský charakter.
Pixies sice prošli mnoha životními změnami, které ovlivnily jejich tvorbu, přesto jsou stále hudebně invenční a jejich nový materiál vzbuzuje očekávání. Tím spíš, že obě EP mají být součástí plánované série.
Pixies - EP-1 (self-released, 2013)
Pixies - EP-2 (self-released, 2014)
http://www.pixiesmusic.com
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.