Články / Recenze

Jak dobrý může být průměr? (Pixies)

Jak dobrý může být průměr? (Pixies)

Lucie Poskočilová | Články / Recenze | 21.02.2014

Více než dvacet let po vydání alba Trompe le Monde přišli Pixies s novým uceleným materiálem. Vyšla dvě EP ve čtyřskladbovém formátu s prozaickým názvem EP1 a EP2. Oba počiny provázely personální změny v kapele: Nejprve v červnu 2013 ohlásila svůj odchod z kapely oblíbená basačka Kim Deal a její náhradou na turné se stala Kim Shattuck, baskytaristka kapely The Muffs. Ta ale zůstala členkou Pixies jen krátce a basovou linku na obou nahrávkách nakonec zastává Simon 'Dingo' Archer.

První EP vydané v září 2013 je výzvou k navázání nového dialogu mezi kapelou a publikem. Tuto roli připisuje Francis Black především písni Indie Cindy, která vyjadřuje vzájemná očekávání a pochybnosti. Pixies jsou stále Pixies a po zvukové stránce si můžeme oddechnout, jakkoliv musíme přiznat, že po počáteční euforii přišlo zklamání. První song Andro Queen je sice melodicky i harmonicky jednoduchý a monotónní - chybí jakékoliv napětí -, nicméně neuráží. Největší rozčarování přináší následující, naprosto průměrný poprockový song Another Toe in the Ocean. Vrcholem EP je zmiňovaný lovesong Indie Cindy, který reflektuje obavy z opětovného “svádění” publika - je dynamický jak v hudební struktuře, tak i díky Francisovým vokálům, má chytlavý riff i melodii. Poslední What Goes Boom je nejtvrdší písní a dokládá, že přímočarost nemusí být ani v případě Pixies na úkor kvality, i když celkově je první EP v rámci diskografie Pixies spíše průměrné.

Na druhém EP jako by Pixies odhalovali čtyři tváře. Blue-Eyed Hexe, až oldschoolově rockový song, stojí na jednoduchém rytmu a rozmanitém hudebním materiálu propojeném sborovým refrénem. S naprosto rozdílnou atmosférou přichází jemná, zvukomalebná a progresivní Magdalena, zatímco Greens and Blues pak odkazuje na staré Pixies: song je odkazem na píseň Gigatic a doplňuje ji jak po hudební, tak emocionální stránce. Poslední skladba Snakes vznikala ve studiu z jamového materiálu: předehru obstarává rafinované proplétání dvou kytar, které má, jak podotkl kytarista Joey Santiago, až reichovský charakter.

Pixies sice prošli mnoha životními změnami, které ovlivnily jejich tvorbu, přesto jsou stále hudebně invenční a jejich nový materiál vzbuzuje očekávání. Tím spíš, že obě EP mají být součástí plánované série.

Info

Pixies - EP-1 (self-released, 2013)
Pixies - EP-2 (self-released, 2014)
http://www.pixiesmusic.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace