Bára Vondrášková | Články / Recenze | 24.04.2013
Bylo nebylo, 25. května roku 2012 vydali drážďanští Marracash Orchestra své třetí album, nazvali ho Pandemonium a smíchali na něm, co se dalo. Recesi, parodii, ironii, satyru, národní kultury, jazyky, žánry, žánry, žánry...
Například:
Titulní Pandemonium, ve které se střídají a) pasáže, kde rap doprovázejí syntezátory a elektronické bicí. Z vysokého, uřvaného a falešného hlasu je ale místo vzteku, běžného u ,,běžných“ raperů, cítit spíš parodie. b) Pasáže, které (pominu-li rapové kňourání ,,Where am I? Whats goin’ on?“) nemají daleko k metalu. Hladinku parodie ovšem udržuje chraplák. Pravý, drsný, rockový chraplák, přirozený asi tak stejně jako křiklavě růžová mašlička na bambulce z chlupů na hlavě pudla.
Nebo:
Hungover – začíná motivem hraným na akustickou kytaru. Ten je náhle vystřídán elektronikou. Takže místo hudby, o které bych si nechala snadno namluvit, že to je programové vyjádření proudu vody v Rýnu (třeba), najednou poslouchám drum’n’bass. Dokud nepřijde skoro až thrashmetalový refrén, v němž ale zároveň zůstává troška té elektroniky. Náhle už místo proudu řeky poslouchám proud elektrárny. Cože?
Nebo:
Princeska, v rytmice trochu tvrdší country oplodňovák (už to zní dostatečně paradoxně a absurdně), plný kýčovitě dojemných melodií. Nebo Zuppa di Lenticchie, krásná, zamilovaná italská serenáda (zuppa di lenticchie = čočková polévka). For Tea, pop-punk-rock se smyslem pro humor. Donc Domp, zpověď francouzského šansoniéra, začínající odchrchláním. Io Me Angie, ploužák jako ze středomořské diskotéky, pořádané cestovkou v hotelové restauraci. A tak dále.
Jediné, co Marracash Orchestra při míchání zřejmě nezbytných přísad vynechali, nebyl chleba, ale vata. Těžko hledat nějakou výplň. Každá skladba je úplně, totálně a naprosto jiná, ale každá je podstatná. I přes to, jak moc se všechny přísady navzájem tlučou, je výsledek kompaktní a ucelený. Všechno, co bych si sama běžně nepustila, je tu na jedné nahrávce, navíc podané takovou formou, že bych ji nejraději poslouchala pořád dokola a snažila se nesmát nahlas. A to se samozřejmě nevylučuje s tím, že na Pandemoniu o kvalitní estetické prožitky není nouze. Tahle kapela umí opravdu hrát. O čemž se budeme moct určitě opět přesvědčit, protože kapely jako Hentai Corporation, První hoře nebo Jinovatka jim umožňují výlety do České republiky každou chvíli.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.