Články / Sloupky/Blogy

Karlovarské korzo #3

Karlovarské korzo #3

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 04.07.2016

Obvykle rušná třída T. G. Masaryka patřila hodinu po půlnoci pouze několika ztraceným duším. Liduprázdno, klid a ticho, neblaze proslulý první festivalový víkend skončil, osamocené pracovní pondělí se na nočním programu podepsalo. Projekce amerického snímku Bestie bez vlasti, jednoho z avizovaných hitů festivalu, nebyla kupodivu ani zdaleka vyprodaná. Cary Fukunaga vede diváky znovu doprostřed plochého kruhu, tentokrát do nepřehledné občanské války v Nigérii. Na ponuré existenciální hlášky tentokrát nedošlo, reálné případy bývají obyčejně daleko temnější. Netřeba dobarvovat.


Kniha nigerijského doktora a sociologa Uzodinmy Iwealy vyšla již v roce 2005, příběh z prostředí dětských vojáků bojujících v jedné z mnoha afrických občanských válek Caryho Fukunagu fascinoval. Na filmu pracoval déle než sedm let a kromě režie a kamery je podepsán také pod scénářem. Možná právě v něm tkví jediné slabší místo fantasticky natočeného snímku. Příběh chlapce jménem Agu, jehož osud strhne vír válečného konfliktu, je krutý a bezútěšný, s několika brutálními scénami, ale přece jen působí poněkud učesaně. Jakoby se režisér na poslední chvíli zalekl síly reality, finále samotné je pak snad až spielbergovské. Se vším dobrým i špatným, co si pod tímto „termínem“ dokážete představit.

Ovšem vizuálně jde o jeden z nejpůsobivějších snímků posledních let, Fukunaga svoje oko ukázal kromě podobně zásadní první série Temného případu také na skvělém debutu Sin Nombre, který byl představen v programu karlovarské přehlídky v roce 2009. Nádherné obrazy ovšem nejsou pouze efektní, vytváří dokonale propracovanou atmosféru a v podstatě jsou součástí pointy snímku. Zásadní kontrast nevinnosti a přirozenosti velkolepé přírody s krutou realitou v rukou člověka. Naléhavosti snímku pomáhá také Fukunagův vytříbený smysl pro detail, někdy snad až příliš doslovný, ale vždy důsledně pracující pro celek.

Bestie bez vlasti je úžasným filmovým zážitkem, který rozhodně patří na velké plátno. Vtipným paradoxem budiž fakt, že ho do kinosálů uvádí Netflix, americký distributor streamovaných médií, mnoha filmaři pasovaný do role strašáka, který klasický film jednou zahubí. Stejnojmenná knižní předloha, a tedy i film samotný, si vypůjčili název z alba nigerijské legendy Fela Kutiho, a když jsme u hudby, tak Dan Romero (pamatujete na Beasts of the Southern Wild?) působivost fantastických obrazů dokonale podtrhuje. Rovnou do černého.

Během necelých 36 hodin hned tři italské epizody – tragédie národního týmu, rozjíveně devadesátkovská sociální sonda Nezlob od režiséra Claudia Caligariho a lyrická filmová báseň Krásná a ztracená. Každá poloha má něco do sebe, živelnost a vášeň nezapřel Vittorio a Cesare z římského předměstí ani nešťastník Zaza. Taky vždycky u italského filmu dostanete chuť na červené víno? Ale dost, Chianti nechme stranou, dnes totiž ještě bude pokračovat včerejší francouzská nakládačka. Do Varů právě dorazil Jean Reno.


Info

51. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1. - 9. 7. 2016, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Šejkr #136: Rutina nevadí

Michal Pařízek 09.08.2024

Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace