Tomáš Tkáč | Články / Recenze | 17.04.2014
Existuje něco jako jazz-noise-pop-surf hitparáda? Jestli ano, tak multižánrový projekt studentů konzervatoře z Osla s názvem Karokh zabírá všechny její příčky. Nicméně všechny (zbytečné) škatulky raději stranou; originální a nadčasové struktury tohohle norského pokladu se nenechávají zbytečně vázat k jednomu konkrétnímu žánru. Jako ukázkový příklad poslouží oficiální singl Flowers Every Day - postpunkový kytarový riff zdvojuje trubka s jazzovým feelingem, popovou strukturu narušují vpády hluku a kakofonických improvizací, vše propojuje excitovaný projev zpěvačky Iny Sagstuen.
Kapela funguje od roku 2010, nicméně debut vydala až v únoru letošního roku, a to pod hlavičkou newyorském labelu Loyal Label. Doporučuji nenechat se zbytečně ukolébat „každodenníma kytkama“, o kterých byla řeč výše, jelikož zbytek alba je posluchačsky náročnější. Krom vyloženě kakofonních ploch v tribálním zaříkávaní s názvem Song from a Coast Karokh nikdy neopouštějí formát klasické (popové) písně, nicméně neustále její šablonu narušují, a díky tomu je poslech desky neobyčejně vzrušujícím zážitkem; nikdy nevíte, čím vás severská sedmička překvapí. Bolestivý drone vyústí do šíleného jazz-metalu (Gossip from the Air), subtilní akustická improvizace plynule přejde do bossa novy (Tsjuder). Animálnost celého alba pak podtrhuje závěrečný polámaný valčík s příznačným názvem Into the Wild.
Ač může být následující tvrzení sebevětší klišé, eponymní debut Karokh není rozhodně album, na které stačí jediný poslech. Písňové pasáže se rychle dostávají pod kůži, avšak chce to určitý čas na docenění všech přesahů a nuancí do vod experimentální hudby. Rovné beaty a noisové drony mají na desce přibližně stejné procentuální zastoupení, otázka tedy zní: pop v experimentu, nebo experiment v popu? Konečná odpověď nic nezmění na neoddiskutovatelných kvalitách desky.
Karokh vystoupí v Brně v Kabinetu Múz 24. dubna pod hlavičkou AVA, kteří koncert pořádají v rámci své dlouhodobé koncepce specializující se na severskou hudební scénu. Na stejné vlně se minulý rok do Brna svezly kapely Monkey Plot a ICH BIN N!NTENDO, jejichž členové působí i v Karokh. O support se postarají domácí koukači na boty Les Homosexuels, následnou afterparty si klasicky vezmou na starost AVA crew a hosté.
Karokh – st (Loyal Label, 2014)
http://www.karokh.com
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.