Tomáš Tkáč | Články / Recenze | 17.04.2014
Existuje něco jako jazz-noise-pop-surf hitparáda? Jestli ano, tak multižánrový projekt studentů konzervatoře z Osla s názvem Karokh zabírá všechny její příčky. Nicméně všechny (zbytečné) škatulky raději stranou; originální a nadčasové struktury tohohle norského pokladu se nenechávají zbytečně vázat k jednomu konkrétnímu žánru. Jako ukázkový příklad poslouží oficiální singl Flowers Every Day - postpunkový kytarový riff zdvojuje trubka s jazzovým feelingem, popovou strukturu narušují vpády hluku a kakofonických improvizací, vše propojuje excitovaný projev zpěvačky Iny Sagstuen.
Kapela funguje od roku 2010, nicméně debut vydala až v únoru letošního roku, a to pod hlavičkou newyorském labelu Loyal Label. Doporučuji nenechat se zbytečně ukolébat „každodenníma kytkama“, o kterých byla řeč výše, jelikož zbytek alba je posluchačsky náročnější. Krom vyloženě kakofonních ploch v tribálním zaříkávaní s názvem Song from a Coast Karokh nikdy neopouštějí formát klasické (popové) písně, nicméně neustále její šablonu narušují, a díky tomu je poslech desky neobyčejně vzrušujícím zážitkem; nikdy nevíte, čím vás severská sedmička překvapí. Bolestivý drone vyústí do šíleného jazz-metalu (Gossip from the Air), subtilní akustická improvizace plynule přejde do bossa novy (Tsjuder). Animálnost celého alba pak podtrhuje závěrečný polámaný valčík s příznačným názvem Into the Wild.
Ač může být následující tvrzení sebevětší klišé, eponymní debut Karokh není rozhodně album, na které stačí jediný poslech. Písňové pasáže se rychle dostávají pod kůži, avšak chce to určitý čas na docenění všech přesahů a nuancí do vod experimentální hudby. Rovné beaty a noisové drony mají na desce přibližně stejné procentuální zastoupení, otázka tedy zní: pop v experimentu, nebo experiment v popu? Konečná odpověď nic nezmění na neoddiskutovatelných kvalitách desky.
Karokh vystoupí v Brně v Kabinetu Múz 24. dubna pod hlavičkou AVA, kteří koncert pořádají v rámci své dlouhodobé koncepce specializující se na severskou hudební scénu. Na stejné vlně se minulý rok do Brna svezly kapely Monkey Plot a ICH BIN N!NTENDO, jejichž členové působí i v Karokh. O support se postarají domácí koukači na boty Les Homosexuels, následnou afterparty si klasicky vezmou na starost AVA crew a hosté.
Karokh – st (Loyal Label, 2014)
http://www.karokh.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.