Martin Havlík | Články / Recenze | 03.05.2015
Mladý progresivní německý hudebník na poli klavírní hudby říznuté elektronikou Nils Frahm si k příležitosti vydání nového alba naplánoval speciální událost, která slouží jako výborné promo. Hlavním důvodem, proč bude deska s názvem Solo poslechnuta mnoha posluchači i se zaměřením na odlišné žánry, je to, že Frahm ji dal volně ke stažení na stránky www.pianoday.org. A to není všechno.
Nadaný klavírista a producent si vymyslel zajímavou cestu, jak nový počin propagovat, a sice projekt s názvem Piano Day. Podle Frahma bychom měli každý den v roce obětovat hudbě, zejména klavíru a klavíristům. Měli bychom si udělat poslechové večery a odpoledne s přáteli, jít na koncert, kupovat desky, pořádat workshopy nebo alespoň poukázat na tuto slavnost na sociálních sítích. Samotný Nils Frahm se rozhodl pomyslný svátek, připsaný 29. březnu, oslavit tak, že dal volně k dispozici své nové album, přirozeně s možností koupě vinylu nebo cd.
Solo přichází velmi záhy po úspěšném Spaces (2014). Frahm upustil od elektronických prvků a začal se znovu soustředit na klasický klavír, ovšem oblíbené dlouhé pasáže, stavěné na několika ladně zapadajících tónech, nejsou ani tady žádnou výjimkou. Možná je ale škoda, že nahrávka plyne poklidně, silné emocionální zakončení, jako třeba u Says, nebo obdivuhodná technická náročnost, jako u skladby Hammers, jsou výjimkou. Frahm zpříjemní propršené odpoledne nebo uklidní při chůzi v neklidném centru města, ale co dál?
Je pozoruhodné, že se Nils Frahm oprostil od elektroniky, když mu se Spaces přinesla tolik úspěchů, možná se ale snaží ukázat, že i s prostým klavírem člověk dokáže velké věci. Tedy pokud se jmenuje Nils Frahm.
Nils Frahm – Solo (Erased Tapes Records, 2015)
www.nilsfrahm.com
Live: Nils Frahm (de)
7. 5. 2015, Palác Akropolis, Praha
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.