Články / Recenze

Kdykoli narazím na jméno King Krule...

Kdykoli narazím na jméno King Krule...

Broněx | Články / Recenze | 08.10.2013

Kdykoli narazím na jméno King Krule, dostavám lehký, ale neodbytný pocit, že mi ujel vlak. King Krule, dříve vystupující jako Zoo Kid, vlastním jménem Archy Marshall... ročník 94. Vzpomínám na jeho vystoupení na předloňském Creepy Teepee. V souvislosti s festivalem není na místě mluvit o hvězdách a headlinerech, ale tenkrát byl Zoo Kid jedním z vrcholů. A v areálu Krýpka se šuškalo něco o tom, že příště ho už nejspíš u nás nikdo nezaplatí, a taky to, že jede turné s mámou, která ho v šestnácti na kontinent samotného nepustila. Teď už si Archy může dát i pivo (a co by asi maminka řekla na to, že si v klipu k Easy Easy balí špeka?), změnil si nick na King Krule, vydal pár dalších EPček a na konci srpna dlouhohrající debut 6 Feet Beneath the Moon. A pořád je o dost mladší než já. Do háje.

Zatímco nejstarší nahrávky pořízené v dětském pokoji ještě pod nickem Zoo Kid charakterizovala hlavně vybrnkávaná kytara, vzdušná a tenká jako pavučina, později začal Archy do svých písní přidávat i elektroniku a dubstepové prvky. Teprve teď je ale jeho hřištěm velké studio a zvuk jako by se rozlétl opravdu naplno a doširoka, 6 Feet Beneath the Moon je jako celek nádherně bohaté album. Lehké kytarové melodie jsou pořád výrazné, přibyly ale melancholické akordy starých analogových kláves, vzdálená echa, klasické bicí se střídají s elektronickými podklady, které jsou většinou oblačně zasněné, občas tepou s hiphopovou přímostí.

A i když je lo-fi přístup často zajímavější než vyšperkované produkce, těmhle písním velký zvuk sluší, což je znát hlavně u věcí, které se už objevily na starších demáčích – na 6 Feet Beneath the Moon se dostala třeba i Out Getting Ribs, příjemná introvertní skladba s kolíbavým vybrnkáváním a naříkavým polohlasným zpěvem.

Zvláštní vokál s tím nejbritštějším akcentem, jaký si lze představit, je tím, čím vás King Krule spolehlivě dostane – nadrzlý hlas rozprostřený od polohlasného mumlání přes klidné vyprávění až po přitlumený křik nebo jakési rozervané lkaní. A celkový výraz se nakonec pohybuje někde mezi kytarovkou té nejlepší britské tradice, odlehčeným dubstepem, hip hopem... a nakonec se z toho všeho vystupuje jakýsi zvláštní jazz. Co?

Spousta písní jsou potenciální hitovky – v tom nejlepším slova smyslu. Jako celek deska možná míří do mnoha směrů, jako ničím nebržděné volné myšlenky poletující hlavou v líném nedělním odpoledni, kdy člověk cítí lehkost širokého rozletu, ale na druhou stranu ví, že ve stejném duchu by to jen těžko mohlo pokračovat donekonečna. Jako kdyby Archy pořád ještě tak trochu zkoušel všechny možnosti a cesty, kterými by se vlastně chtěl ubírat.

Těžko říct, kam se King Krule může posunout, jasné jsou minimálně dvě věci. Zaprvé si troufám tvrdit, že o Archym Marshallovi ještě mnohokrát uslyšíme. A zadruhé, on bude pořád mladší než já. Do háje.

Info

King Krule - 6 Feet Beneath the Moon (XL Recordings, 2013)
http://kingkrule.co.uk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace