Martin Pípal | Články / Recenze | 21.01.2015
Každého, pro něhož bude poslech deváté řadové desky Blonde Redhead prvním seznámením s kapelou, čeká při následném pokusu hlouběji prozkoumat jejich diskografii řada překvapení. Trio newyorských introvertů, které odstartovalo kariéru deskami nabitými disonantním rockem a brázdilo Spojené státy v dodávce coby předskokan Fugazi, se během posledních dvou dekád stalo pravověrným chameleónem indie scény a svými osmi alby pomalovali plátno nezávislého rocku pestrou škálou barev. Na nové desce Barragán pokračují ve sbližování s minimalistickou produkcí a za jemného šumění syntenzátorů a klávesových nástrojů už neskrývaně odhazují kytary coby primární tvůrčí nástroj. Jejich zvuk pohřbívají hluboko do mixu skladeb, které strohými aranžmá na první poslech evokují ve zkušebně spíchnutý chamber pop.
Album otevírá intro hrané pouze na akustickou kytaru a flétnu, které je ve chvíli největšího očekávání, jestli trio rozehraje folkovou partii, utnuto dvojicí absolutně nesouvisejících, elektronikou zabarvených skladeb Lady M a Dripping, což se ukáže jako rafinovaný tah, jakmile motivy flétny znovu vyplují na povrch o čtvrthodiny později v songu The One I Love. Skličující balada s kompozičně úchvatným refrénem na klavichord udělá tlustou čáru za nesourodou první polovinou desky a odstartuje sekvenci nádherných skladeb, které nekompromisně připíchnou ke křeslu na celý zbytek stopáže. Téměř devítiminutové Mind to Be Had se závratnými kytarovými party by asi více slušelo intrumentální provedení a finále ještě před začátkem první sloky, na druhou stranu umožňuje vydechnout před závěrečným přívalem emocí.
Arpeggia Amedea Pace utahují smyčku úzkosti, kterou uvolňují pouze na několik sekund refrénu Defeatist Anthem, a pak zase následuje kolotoč tenze a chvilkového oddechu, zakončený experimentální zvukovou koláží. Vokály Kazu Makino, visící jak oběšenec ve středu spektra, trýzní jako vždy s neomylnou intenzitou a našeptávají sklíčeně příběhy o odcizení a neschopnosti navázat vztah ke komukoliv a čemukoliv. Tak je tomu v artrockovým rifem vyšperkované No More Honey, kde rezolutně diktuje "Whatever you do, I won't be sorry - No more honey" nebo v magické Penultimo, kterou otevírá láteřením o konformnosti dnešního New Yorku: "Bowery is tame, it's not the way it used to be..."
Stejně jako na posledních dvou deskách Penny Sparkle a 23 pokračují Blonde Redhead v cestě po klaustrofobním a posmutnělém teritoriu, kam je pro posluchače s lehce melancholickými sklony příjemné občas zavítat a nechat se ovívat autentickými pavučinami nálad. Ti ostatní, kteří se nikdy v životě necítili být v prdeli, aniž by vlastně věděli proč, budou z mrazivé společnosti Blonde Redhead utíkat do hudebně prostšího a přívětivějšího světa.
Blonde Redhead – Barragán ( Kobalt Music Group, 2014)
www.blonde-redhead.com
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.