David Loch | Články / Recenze | 24.03.2014
Říká se, že cestováním člověk získává jakési třetí oko, díky němuž si pak lépe nastavuje životní priority a kritičtěji přemýšlí o věcech, jež ho obklopují. Odhodí růžové brýle. O něco podobného se pokusili členové Gardens and Villa. Opustili slunnou Santa Barbaru v Kalifornii a místo focení v krátkých šortkách a volných tričkách na sebe naházeli svetry a odjeli do tundry kdesi v Michiganu. Tam se zavřeli do studia s producentem Timem Goldsworthem (Cut Copy) a přemítali o životě.
Zatímco jiní se v izolaci uchýlí k akustickému zvuku a dohledávání hudebních kořenů, GaV zůstali u toho, co je bavilo už v roce 2011, kdy debutovali. Taneční bicí vytuningované elektronickými beaty a syntetizéry, funky basa. Všechno tam je. V Benton Harbour, místě natáčení, si rozložili nádobíčko, vyhnali vousy a začali svoji misi přerodu. Ačkoli instrumentálně album využívá všeho, co dělá městskou hudbu tak populární, v textech se odráží vzdálenost od domova a lamentace nad tím, jak je svět špatně zařízen. To není nic nového. Kdo by ale čekal něco takového od plážových hochů?
Titulní Domino začíná jako klidná vyjížďka v neony tapetovaných ulicích. Jakmile se ale začne zpívat o zavírání dveří, padání domin a pohřbech, člověk zbystří mesiáše. Spolu s Bullet Train tvoří Domino nejsilnější dvojku nahrávky. Především melodicky, oživení skladební dvojice flétnou se ukazuje jako brilantní tah. Sice to nevypovídá o směru, kam se asi chtěla kapela vydat, ale zpomalené tóny v Bullet Train změní obyčejnou skákačku na hit.
Absence dalších nápadů je však citelná. Za všechny jmenujme Purple Mesas, stopáží nejdelší. Dočkat se refrénu je jako čekat frontu u pokladny. Víte, že přijdete na řadu, zaplatíte a odejdete. Někdy se ale stane, že vám dají čokoládu zdarma, protože po zaplacení máte prázdnou peněženku. V Purple Mesas si o čokoládu neříkejte, žádná není. Absencí rozlezlých a sladkých skladeb album sice roste, ale tím, že GaV navlékli svetry, působí příliš akademicky a přemýšlivě.
To není na škodu, inteligentní pop je spása. Jenže příliš vážná póza taky nesedí, zvlášť když vám do moralizování pulzují synťáky z největší pařby v Miami Vice. Závěrečná Love Theme je pak vypalovačkou, kterou snad složil sv. Petr a hraje ji v odbavovací hale své nebeské fabriky. Spásná hudba. Gardens and Villa deskou Dunes spasili svůj pop, i když tak na dva tři poslechy. Přesto je jejich hledání sympatické.
Gardens and Villa – Dunes (Secretly Canadian, 2014)
http://www.gardensandvilla.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.