Jakub Šíma | Články / Sloupky/Blogy | 22.07.2014
Death Grips se zjevili zničehonic a snad ještě náhleji zmizeli. Jejich působení ale zanechalo hlubší stopu, než jsem si na začátku dokázal představit. Byli zjevením, které mělo tendenci nahlodávat i ty nejzažitější představy. Ano, je tu argument, že zhruba kolem roku 2010 se vzedmula noise-rapová vlna reprezentovaná jmény jako Moodie Black, Clipping nebo B L A C K I E, která onu výjimečnost snižuje, ale i mezi takovými nerdy byli Death Grips první liga. Dlouho nebylo jasné, co si s nimi počít. Paradoxně odpověď na otázku: „Vo co tady sakra de?“ poskytl až jejich konec. Až informace o definitivním rozpadu napsané na kusu ubrousku dalo odpovědi. „Death Grips was and always has been a conceptual art exhibition anchored by sound and vision. above and beyond a ‚band‛.“ Proč by taky jinak oznamovali konec na kusu ubrousku, že jo?
Ale od začátku. První poslech byl fascinace i odmítání zároveň. Materiál pro velmi temné chvilky. To se změnilo, ale další kousky, které nesnesly parametry standardní kapely, se množily. Odchod od major labelu a cédéčko pověšené na web. Jasně. Trochu pompy a pár ostřejších slov, ale tak už to chodí. Obří chlupatý čurák s fixou načmáraným názvem alba jako cover desky? Why not, na většině webů díky cenzuře fungoval ještě s větší silou než necenzurovaná verze. Záměr? Těžko říct. Situace, kdy nedorazí na vlastní koncert. Snad, budiž. Ale při bližším pohledu se právě někde tady ukazuje jádro pudla. Nešlo o klasický výpadek rozbila se dodávka/uletělo letadlo/moje fenka má šest štěňátek. Na stagi byly připravené dětské bicí a hudba Death Grips hrála z telefonu. Lidi běsnili. Kdo tenkrát tvrdil, že věděl, ten lhal. O co šlo? To celé byla show. Ohlášení, dětské bicí, Death Grips z telefonu. Neptejte se mě, co to je za nápad, ale pozornosti měli víc než dost. A že to lze považovat za umělecký čin? Jasně že lze. V době, kdy se těžce platí i za rozestlanou postel, o tom není pochyb. Mystifikace je dneska v umění jednou z nejlepších možností. Pak přišlo nečekané vydání první poloviny nejspíš posledního alba, na kterém měla hostovat Björk. Pokud jste chtěli, tak jste její vokály zaslechli, ale vysamplované a zaranžované v takové podobě, že její jméno působí v credits jako vtip. Která kapela by nahrávala s Björk, aby pak na albu nebyla takřka slyšet?
Teprve optika konceptuálního umění dokáže objasnit jejich existenci. Další odpovědi nejsou na místě, takže jen několik otázek: Není tvrzení o konceptuálním umění vytvořené ad hoc k tomu, aby mohli zůstat v kategorii legend a přepsat učebnice? Kolik dalších potenciálních konceptuálních umělců/hudebníků je bude následovat? Bude se v jejich případě jednat o hudbu nebo bude hrát prim moment překvapení, čímž upadnou do role epigonů? Skutečně Death Grips končí nebo je to jen další mystifikace, respektive umělecký čin (uvozovky dosazujte dle uvážení)? Uvidíme. Death Grips vždy poutali především hudbou a bez ní to půjde jen těžko.
Death Grips (usa)
www.thirdworlds.net
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.