Články / Recenze

Krátké memorandum: Tombs hráli.

Krátké memorandum: Tombs hráli.

David Čajčík | Články / Recenze | 24.04.2015

Nejlepší koncert, na kterém nikdo... Tak zněl titulek jednoho z reportů na koncert Ken Mode dva týdny zpět. Díl druhý – koncert Tombs v Modré vopici. Stejná promotion, stejná story. Teda skoro, zas tak skvělé to nebylo, ale popořadě. Před začátkem koncertu v publiku devět metaláků a jeden hipstr. S 8.3 na Pitchforku bych čekal vyrovnanější poměr, na druhou stranu ve Vopici mají místo Club Maté malý (!) Monster (!!) za 65 (!!!). Před klubem si přisedla nějaká ženská, jestli prý mám trávu. Fakt ne, sorry. Že má výherní losy a potřebuje je rozměnit na peníze. No určitě. Vevnitř se ptala znovu. Asi zapomněla. Neberte drogy.

Otvírali Teethgrinder, přidaní do line-upu na poslední chvíli. Čtyřka z Holandska zahrála bez sebemenšího zaváhaní nejlepší set večera. Kdyby hráli Converge víc grindcore... ano, klišé, ale hlavou to proběhlo asi každému. Mezi virblovým samopalem se občas mihnul thrashový riff a ať už délkou setu, kompoziční vyspělostí, technickou zdatností nebo čímkoliv jiným, Teehgrinder zabili! Vím, že zahráli Hellbound a moshuju v pokoji ještě teď. Protože tam nebylo s kým. Prý je to zatím moc podobné Dr Doom, ze kterých to tak nějak vzniklo. Možná, neposoudím. Král je mrtvý, ať žije král. Každopádně bych neradil budoucí koncerty vynechávat. Tyhlety grindové spolky mají pekelně krátkou životnost.

Black Anvil potěšili zejména starší metalové příznivce, kterých byla ve Vopici nakonec většina. Black/thrash z New Yorku vůbec nešetřil odkazy na staré heavymetalové fláky, možná až překvapivě příliš na to, že se členové rekrutovali z vesměs hardcorových kapel velkého jablka. Postavit kapelu na guilty pleasures s příměsí lehkého blast beatu nezní jako špatný nápad, ale když pominu decentní temnotu, která se na takovou hudbu přilepí asi vždycky, tak to příliš zábavné nebylo. Je možné, že už hledám v blacku atmosféru automaticky a zapomínám na surovější začátky (zase... pořád je to primárně koncert Tombs), ale spíše než na city hráli Black Anvil na sílu. Až na pár správně patetických sól. To k tomu patří.

Tombs si prý v roce 2012 v Chapeau Rouge přídavek nechali vytleskat. Tady nikoliv. Obecně to uteklo rychle, rychleji, než jsem si stihl utvořit ucelený názor, ale jisté je, že Tombs nezklamali. Savage Gold je skvělé a dokonale poslouchatelné album pro jakékoliv večery, Mike Hill má dobře ignorantský výraz, ale notu nemine, a s bicákem Justinem Ennisem táhli kapelu dopředu hlava nehlava. Sypačky sypaly, byť největší drajv měly nakonec party středního tempa, párty v rytmu Edge of Darkness. Atmosférická hudba sama o sobě atmosféru nevytváří, ale mnohem líp s ní pracuje, tady nebylo s čím pracovat. Tombs by měli hrát s mlhou, pár světly v temné kobce. Už kvůli jménu. Jestli význam reportu nepřímo úměrně narůstá s velikostí publika, najít za deset let někoho, kdo v ten památný večer ve Vopici byl, bude složité. Budiž tedy tento text krátké memorandum připomínající, že Tombs v Praze skutečně podruhé vystoupili a bylo to dobré. I přesto by minimálně oni sami preferovali, kdyby se po příštím koncertě jevil report jako zcela zbytečná záležitost.

Info

Tombs (us) + Black Anvil (us) + Teethgrinder (nl)
22. 4. 2015, Modrá Vopice, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace