Jiří Přivřel | Články / Recenze | 04.09.2022
Z latinského původu slova kultura (cultura – pěstovat) nejspíše vycházeli autoři knihy Kartografie (Eko)systémů, když ji opatřili přebalem, kterým je rozkládací mapa České republiky. Zběžným pohledem z ní je možné vyčíst úbytek orné půdy nebo míru znečištění ovzduší v dané oblasti. Pro snazší orientaci na ní najdeme většinu krajských měst a potom na více než stovku pomyslných špendlíků značících kulturou v užším slova smyslu obdělaná území. Často jsou to malá města i zapadlé nebo dokonce zaniklé vesnice, při jejichž hledání je potřeba další mapy s podrobnějším měřítkem.
Kniha je výsledkem projektu nadace Agosto Foundation, který si dal za cíl identifikovat alespoň pět klíčových občanských uměleckých iniciativ jednotlivců nebo organizací v každém kraji mimo Prahu. Vedle jejich seznamu a stručného představení přináší v knižní podobě na třicet devět rozhovorů s jejich zástupci, osobami nejpovolanějšími. Rozšířená verze o další rozhovory a doplňující texty je dostupná na webových stránkách projektu.
Některé průvodní texty se dostaly i na stránky knihy. Jestliže v závěru biolog Jiří Sádlo zodpovídá všetečnou otázku „k čemu to celé je?“, v úvodním textu se etnolog Přemysl Mácha zamýšlí nad urbanistickými teoriemi a podstatou krajiny. Co je to ona „obytná krajina“ (Ladislav Žák) nebo „město pro lidi“ (Jan Gehl)? Při vší úctě k těmto teoriím, není zárukou, že dokonale naplánované náměstí či park s amfiteátrem budou opravdu živým místem. Mácha píše, že „je zřejmé, že to, co místa oživuje, není jejich urbanistické a architektonické řešení, ale jsou to lidé, kteří se zde scházejí, architektuře často navzdory. Obytná krajina tedy není pouze ta, která má teoretické předpoklady k dobrému životu. Je to především krajina, v níž spolu lidé chtějí žít.“ Nakonec jak kniha ukazuje, kultura může vzkvétat třeba i za vsí u kravína.
Stěžejní částí knihy jsou samotné rozhovory. Mezi zpovídanými jsou z pohledu čtenáře FMzinu jak naši dobří (Magdaléna Petráková za festival Luhovaný Vincent v Luhačovicích nebo Barbora Koritenská z Živé vily v Prachaticích), tak letmí známí (Zdeňka Morávková za jesenický festival V centru / Im Zentrum), ale i jména nová. Tazatelé se často drželi několika opakujících se základních otázek (organizační struktura, financování, spolupráce s jinými subjekty, zohlednění environmentální problematiky nebo dopad koronaviru), což ovšem není na škodu. Na základě tohoto téměř kvalitativního výzkumu je možné provádět vlastní srovnání mezi jednotlivými místy a porovnávat různé přístupy. Doplňující otázky pak zohledňují individuální charakter, rozšiřují záběr a oživují konverzaci. Během některých rozhovorů se čtenář vyloženě prochází po Vysočině nebo přisedne ke kavárenskému stolku.
Z rozhovorů vyplývá jak řada skutečností, tak subjektivních dojmů. Třeba že bez vytrvalého úsilí a trpělivosti kulturu pěstovat nelze, přičemž vyhořet je stejně snadné jako prodělat prvotní zapálení. V knize jsou spíše ty šťastné případy. Martin Klimeš v Opavě tak dlouho tlačil sisyfovský Bludný kámen, že na ty jeho „klimešoviny“ už navazuje další generace. Kontinuita je vůbec důležitá. V Rožnově pod Radhoštěm se dnes spolku Fujaré daří pořádat umělecké aktivity i díky semínkům, která tady v legendárním klubu Vrah po léta zaséval Martin Valášek, zatímco v nedalekých Hranicích na Moravě to jde stále ztuha. Rozhýbat se to pátým rokem snaží spolek Karnola.
Někdy je zkrátka třeba začít od úplných základů. „Abys změnil komunitu, musíš změnit místní hlínu,“ říká kyjovská výtvarnice Barbora Lungová. Vyklučila zanedbané louky a na nevzhledných místech vysadila kosatce. „Asi mě to teď uspokojuje více, než když stojím před stojanem, dává mi to větší smysl.“ Svoji činnost považuje za „punkové selské cosi“, které dělá pro sebe a přitom snad i pro druhé. Až tak jednoduché to někdy může být.
Kartografie (Eko)systémů (Nadace Agosto Foundation, 2022)
web projektu
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.