Vojta Chmelík | Články / Recenze | 10.04.2015
Trpěl jsem částečným skepticismem, co se současné československé rockové scény týče. Vím, že tu existuje poměrně dost kapel inspirovaných západním modelem moderního indie rocku, alternativní kytarovky nebo jak to nazvat. Asi nikdy mě ale žádná neoslovila tak jako Fresh Out of the Bus. Talentovaní, kreativní a dokonce dobře vypadají.
Tři kluci z Nitry nedávali pozor jen při hudební výchově, ale i při matematice. Dali se dohromady v roce 2013 a od té doby nelenili. V dubnu loňského roku vydali EP 12//13, v létě měli možnost se ukázat na několika velkých festivalech jako Rock for People, Whoneedslyrics?! nebo Waves Bratislava a velmi brzy začali pracovat na debutovém albu. Sami o sobě tvrdí, že jejich největší zbraní je neschopnost vymezit se v rámci jedné škatulky. A nejspíš to bude pravda. Mají schopnost propojovat vícero žánrů a vytvářet vlastní styl: Na základech indierockové kytarové hudby britského ražení postavili pomocí nejrůznějších zvukomalebných prostředků postrockovou atmosféru. A protože jim zmíněná matika není cizí, zasněné pasáže během pár vteřin, i v rámci jednoho songu, přecházejí do progresivního šílenství, aby se posléze vrátily do energického finále. Takto je vystavěna asi nejtypičtější píseň, první singl Philistines, Sheep and Squires, která stojí uprostřed mezi jasnými hitovkami (druhý singl Crooked Ways of Pros) a kompozičně a rytmicky složitějšími songy (úvodní Moiety). Všechny spojují výrazné melodie, refrény a preciznost hráčských výkonů. Triu vévodí Tom Lobb, majitel krásného tenoru s citem a výrazivem pro přesné vystihnutí atmosféry a technicky vyspělý hráč na kytaru, který se nebojí experimentovat se zvukovou nadstavbou nástroje, což je jednou z nejsilnějších zbraní kapely. Neméně schopná a brilantně sehraná je rytmická sekce tvořená baskytaristou Michalem Eichlerem a bubeníkem Martinem Zaujecem. Jejich pekelně náročné i záměrně a funkčně upozaděné harmonie a groovy dělají hudbu Fresh Out of the Bus kompaktní, takovou která by neměla být povšimnuta jen doma na Slovensku a v českém sousedství. Potenciál je totiž daleko větší.
Fresh Out of the Bus nabízí něco, co se obecně mnoha umělcům nedaří. Dokazují, že jsou hudebníci schopní skládat pecky na první dobrou, z muzikantského hlediska se dosyta předvést, a přitom se vyvarovat exhibicionismu, a podřídit se výsledné podobě každé písně tak, aby vyzněla co nejpůsobivěji. Jejich debutová deska je ambiciózní a má šanci rozvířit československé hudební vody. Je horkým kandidátem na objev a dost možná i album roku.
Fresh Out of the Bus – s/t
www.freshoutofthebus.bandcamp.com
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.