Viktor Palák, Veronika Havlová | Články / Sloupky/Blogy | 11.07.2016
Veronika: Film Toni Erdmann předchází pověst trháku a zároveň díla neprávem opominutého hlavní porotou na festivalu v Cannes. Na první ranní projekci ve Velkém sále byla už víc než hodinu před začátkem fronta na akreditace až ven, šeptanda zjevně zafungovala. A já pak během těch 160 minut trvání (mimochodem film ubíhá tak pěkně, že se délka jeví tak poloviční) přemýšlela nad tím, proč si u nás tak často myslíme, že jsem nepřekonatelní právě ve „smíchu skrz slzy“.
Zatímco české tragikomedie bývají spíš úsměvné než vtipné a dramatická rovina je buď šablonovitá (temná minulost se vynořuje) nebo vykonstruovaná, Toni Erdmann se nebojí intenzivního situačního nebo černého humoru, díky němuž vyniká všední tragika života. Opravdu není potřeba, aby v rodině panovalo strašlivé tajemství, aby měl dědeček minulost masového vraha, dokonce není potřeba ani půdorysu rodiny, v níž panují toxické vztahy. Stačí obyčejné všední problémy, třeba smrt tatínkova prastarého psíka nebo pracovní krize úspěšné dcery, aby přiměly postavy přehodnotit svůj život a vytvořily místy strhující (a zároveň ohromně vtipné) drama.
Viktor: Předešlý režisérčin film Všichni ostatní jsem si po celých sedm let, které ho dělí od Toniho Erdmanna, dobře pamatoval pro jeho pronikavou schopnost vystihnout upadající vztah dvou mladých lidí, aniž by v tom byla sebemenší špetka mentorství. No, a tentokrát se Maren Ade totéž podařilo ve vykreslení vztahu dcery a otce, respektive jejich životních peripetií, ať už jsou zrovna sami nebo spolu. Film je to neuvěřitelně trefný a nezřídka burácivě vtipný, krátce po jeho zhlédnutí mám vlastně pocit, že z jednotlivých detailů, myšlenek i dialogů budu žít ještě hodně dlouho. Pokud je ve Varech hojně (a právem) vzývána Mungiuova Zkouška dospělosti, pak je dobré říct, že Maren Ade vládne vlastně totožnou schopností budovat úplně obyčejné příběhy, které nepotřebují okázalé zvraty a hysterii, aby postavy dotlačily do nepříjemných situací. Docela by mě zajímalo, co by se stalo, kdyby za scenáristkou došel nějaký dramaturg a navrhl jí, ať do děje zapojí autonehodu. Skrytá kamera pro cinefily?
Veronika: Takový záznam skryté kamery bych opravdu ráda viděla, Maren Ade zjevně laciná dramata a konstrukty nemá zrovna v oblibě. Ostatně vztahy mezi nejbližšími jsou vlastně to nejtěžší (a zároveň nejkrásnější), co na nás v životě číhá, jak jsme ostatně mohli vidět i v maďarském soutěžním filmu Rodinné štěstí, který nakonec i vyhrál. Takže opravdu není potřeba cpát postavy do nemožných situací, když bohatě stačí, aby otec se smyslem pro kaufmanovský humor na chvilku nahlédl pod úspěšnou a sebejistou masku své dcery a rozhodl se ji zachránit od trudnomyslnosti. Ať chce nebo ne.
Režisérčinou silnou stránkou je i skvělá práce s herci. Především Petr Simonischek jako Winfried Conradi alias Toni Erdmann předvádí soustředěný a přesný komediální výkon, který dovede ovládnout plátno, aniž by se to zvrhlo v nějaké herecké koncertování nebo dokonce v zastiňování kolegů. Víc než zdatně mu sekunduje Sandra Hüller v roli jeho dcery, která v sobě postupem času objevuje větší z spřízněnost s výstředním otcem, než by sama čekala. Ostatně pořád mám v mysli její bezchybný výkon z Rekviem, zjevně ji nedělá problém odhalit se ve filmu až na dřeň nebo na holou kůži.
Viktor: Na filmu mi přijde mimořádné, jak nenápadně nutí postavy vystupovat z jejich komfortních zón, a jak moc z těchto scén dokáže vytěžit. Fádní korporátní svět je tady vykreslen nesmírně přesně, aniž by ale upadal byť jen do náznaku karikatury. Maren Ade si dopřává dostatek času vybudovat zázemí protagonistů, zároveň dokáže pracovat se zkratkou – celé to působí nesmírně přirozeně a zároveň zábavně. Toni Erdmann – a myslím tím postavu i film – je s to uvolňovat i napínat, čelit problémům i z nich unikat. Tohle je film o smutném klaunovi, který dokáže bavit, ale zejména řezat do živého.
Veronika: Toni Erdman je dokonalou ukázkou nejlepších tradic klaunství. Je to postava stvořená za jediným účelem, aby vychylovala okolí z rovnováhy. Hlavním požitkem, který film přináší, je vyvolávání divákovy touhy po tom, aby i jeho někdo tak drsně a láskyplně vykolejil z všedního života. Touhy a zároveň hrůzy z toho samého. Většinou se za svých hlavně pracovních životů snažíme nejistoty, nečekané zvraty a výstřednosti co nejvíc eliminovat. Ale co je bez chvění, není pevné. Jako jeden z otcovských žertů se ve filmu objeví nápad najmout si náhradní dceru, místo té neustále pracovně vytížené. Ovšem bylo by krásné, kdyby člověk mohl sobě nebo svým blízkým občas najmout Toniho Erdmanna.
51. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1. - 9. 7. 2016, Karlovy Vary
www.kviff.com
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.