Články / Sloupky/Blogy

Lázeňské dvojhránky #3: Komorná

Lázeňské dvojhránky #3: Komorná

Viktor Palák, Veronika Havlová | Články / Sloupky/Blogy | 09.07.2016

Veronika: Korejský režisér Park Chan-wook je minimálně od filmu Oldboy (2003) miláčkem českých artových diváků. Ve svých dílech zkoumá často extrémní krutost i možnosti obrany a pomsty. Zároveň jsou jeho filmy vizuálně silné, skoro každý záběr je zralý na zarámování. Dokáže zobrazovat často dost drsné a strašlivé věci, umí vzbuzovat v divákovi pocit hnusu, okouzlení i pobavení a to často zaráz. Svůj předposlední film, hitchcockovské kostýmní drama Stoker, natočil v britsko-americké koprodukci. A jako předlohu filmu Komorná zvolil román slavné britské autorky Sarah Watersové, který u nás vyšel pod názvem Zlodějka. Přesadil ho však do Koreje 30. let minulého století.
Vzhledem k tomu, že jsem četla knižní předlohu, byla má recepce filmu nutně odlišná. Tak by mě zajímalo, do jaké míry byly jednotlivé zvraty zajímavé a překvapivé pro tebe. A jestli se ti to v rámci filmů pracujících s nespolehlivým vypravěčem jevilo jako zajímavý exemplář.

Viktor: Ono nespolehlivé vypravěčství mi na mysl nijak nepřicházelo, nezdá se mi, že režisér Park staví právě tohle do popředí. Což ale nepopírá skutečnost, že právě proměny perspektivy a zvraty ve vyprávění jsou tím, co dělá z Komorné zajímavější film, než by se zprvu mohlo zdát.
Zatímco v první ze tří částí téhle dobové romance jsem vzpomínal povětšinou na filmy jako Jacquotův Deník komorné, který loni soutěžil jaksi do počtu na Berlinale, s postupujícími minutami mě více a více bavilo sledovat, jak se příběh zakroutí a s jakou libůstkou přijde Park Chan-wook v další minutě. A ještě zajímavější mi přišlo, jak se tady pracuje s perspektivou ženských hrdinek. Je tohle přímý odraz knížky?


Veronika: Sarah Watersová ve svém díle s ženskou perspektivou pracuje. Její romány se odehrávají v období viktoriánské Anglie a ženy, jejich vztahy, postavení ve společnosti a způsob života stojí vždycky v centru. Její knihy jsou trochu vzpourou proti dickensovským románům, ze kterých ale zároveň čerpá. Ženy, především ty z nižších společenských vrstev, získávají prostor, berou život do svých rukou a často se obejdou zcela bez mužů. Právě momenty, kdy se doposud tichá, neprůbojná a sešněrovaná žena rozhodne osvobodit, což jde ruku v ruce s objevováním její sexuality, zjevně Park Chan-wooka zaujaly nejvíc.
Spiknutí mladých dívek proti mužům, kteří je vnímají jen jako prostředek k získání majetku nebo potěšení, je u něj ještě intenzivnější, divočejší, nekompromisnější. Zároveň tu hraje roli i pohrdání všemi, kteří se stydí za svůj původ. Oba hlavní padouši, zvrhlý strýc i mladý svůdce, kteří se stydí za korejskou krev, jsou hnáni touhou proniknout do bohatých a vlivných vrstev japonské smetánky. Zatímco v předloze hraje hlavní roli nedůvěra, zraněné duše, které už z různých důvodů nevěří nikomu, nedůvěra nejen mezi společenskými vrstvami, ale i mezi generacemi, ženami a muži, které je téměř nemožné se zbavit, Park Chan-wook hrdinkám dopřává úplné a extatické osvobození.

Viktor: I s tímto na mysli je ale dlužno říct, že Komorná je Parkovým dosud nejvíce (u)tlumeným filmem a to navzdory všemu požitkářství, které je z něj cítit (často jsem myslel na Petera Stricklanda). Ono překvapující zklidnění je do jisté míry odrazem časů, do kterých je film zasazen, ale též touhy soustředit pozornost jinam, než jen na roztomilý afekt hrdinek či groteskní podání mužské sexuality. Výsledných takřka sto padesát minut je tak nejen nakažlivě barevných, ale i trošičku salónních, což bychom od Parka možná tak úplně nečekali.

Info

51. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1. - 9. 7. 2016, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Šejkr #136: Rutina nevadí

Michal Pařízek 09.08.2024

Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace