Viktor Palák, Veronika Havlová | Články / Sloupky/Blogy | 10.07.2016
Veronika: Bruno Dumont, dosud známý jako tvůrce závažných a divácky náročných dramat, překvapil před dvěma lety svou televizní minisérií Malej Quinquin, v níž se ukázal jako neuvěřitelně talentovaný komediograf. Jeho poslední film Líná zátoka v této linii pokračuje a ukazuje, že Dumontův humor je možná ještě hůř přístupný, než jeho vážná tvář.
Oproti Malému Quinquinovi ještě přidal na satirickém šklebu, v celém příběhu v podstatě nevystupuje nikdo normální, na jedné straně opravdu extrémně zdegenerovaná šlechta, na druhé straně kanibalističtí vidláci. A mezi tím opět bizarní dvojice detektivů, z nichž se jeden nafukuje tím více, čím víc ho trápí zapeklité zmizení turistů v malebné zátoce.
Dumont tu předvádí pokřivenou verzi Downton Abbey, kde místo ušlechtilých šlechticů, obsluhovaných převážně ušlechtilými služebníky, kteří ve své ušlechtilosti občas překonají i třídní rozdíly, ukazuje své prapředky (jako všechny jeho filmy se i Líná zátoka odehrává v Dumontově rodném departementu Nord na hranicích s Belgií) zbavené jakékoli idealizace a vlastně i lidskosti.
Viktor: Proměna Dumontovy perspektivy skutečně patří k těm nejzajímavějším, od vyprázdněných narativů se přesunul k bizarním historkám a castingu jako z dalšího pokračování Asterixe. Pošukové z jeho předchozích filmů jako by přesídlili do žánru komedie, ovšem takové, která podtrhuje režisérovu tezi, že jsme zároveň géniové i idioti. A přesně takoví jsou tedy i Van Peteghemovi i Brufortovi – aristokratičtí nekňubové i vidláčtí surovci –, okolo nichž se zde všechno točí. Vzpomínal jsem u toho na montypythonovskou šlechtu, ale zažíval i pocity tenze, které nebylo dáno polevit. Jako při čekání, až se pod někým propadne lehátko, ale ono ne a ne povolit...
Veronika: Stejně jako v Malým Quinquinovi se mu i přes kupení gagů a extrémní hyperbolizaci daří kdesi v pozadí udržet vědomí všudypřítomné hrůzy a nebezpečí. Pokud má člověk alespoň povšechné povědomí o francouzské kultuře, ocení i to, jak Dumont polemizuje nebo se přímo vysmívá některým velkým postavám francouzské kultury. Úprk z měst na venkov za skutečnou krásou a tím pravým, správným a čistým životem byl vždycky velmi populární, především od 18. století s nástupem romantismu. Vzpomeňme na Rousseaův mýtus ušlechtilého divocha. Je zábavné si představit okouzleného filosofa, který se prochází krajinou Líné zátoky, inhaluje esenci pravého lidství, aby v zápětí dostal pořádnou ránu veslem a byl neobřadně sežrán rodinkou Brufortových.
Esencí naivního postoje „pařížské kavárny“ je Aude Van Peteghem v podání Juliette Binoche, která nad krásami venkova neustále propadá v extatické záchvaty, oblažuje okolí i diváka neustálými výkřiky a emocionálními výlevy. I na ni ostatně čeká veslo.
Viktor: Co by to bylo za blog z karlovarského festivalu, kdybychom se ani trochu neotřeli o novou znělku. V té Daniela Kolářová nutí Zdeňka Svěráka uklízet, zatímco on, starý poeta, na rozdíl od praktické ženy raději cídí - ideálně ňadra a zadnice. A scénka je to tak troškovská, až se chce ptát, proč skoro všichni čeští laureáti varských cen, kteří to dotáhli až do znělek, musí ohlížet pozadí a prsa. A zda není lepší zemřít, jako to udělal Otakar Vávra.
Veronika: Zemřít je vždycky lepší, obzvláště ve sto letech. Navíc znělka s Vávrou patří mezi ty lepší a rozhodně mezi ty nejodvážnější. V podstatě všechny z nich pracují s mediální tváří obdarovaného. Jude Law působí jako stylový frajer, Andy Garcia jako ohnivý latinoameričan, John Malkovich je otráveným a poměrně ostrým velkoměstským intelektuálem. Do této koncepce zapadá i uslintaně voyeurská znělka s Jiřím Menzelem. Krásné ženy byly v jeho filmech vždycky spíš šmírácky okukované než dotýkané. A pohled na Menzela jako na mírně komického obšourníka a starého mládence, pro něhož je vrchol dne spatřit zadnici mladé dívky zakrytou jen kalhotkami, je vlastně celkem výstižný a trefný. Až mě zaráží, že na to přistoupil.
U Zdeňka Svěráka jsem upřímně čekala něco úplně jiného. Jeho oblíbená mediální tvář je tvář mentora, kantora, občas mírně otravného, ale zároveň vtipného, se smyslem pro mystifikaci. V pozici starého obšourníka, který rád sní a okukuje, ale do akce se už nepouští, se vlastně objevil až ve filmu Vratné láhve. A právě z tohoto jediného filmu jakoby znělka nepochopitelně vycházela. Jako by cenu nedostal Zdeněk Svěrák, ale kantor na penzi Josef Tkaloun. Stoicky snáší peskování své ženy (opět v podání Daniely Kolářové), ale s mužnou mazaností si i v domácích pracech dokáže najít trochu té mužské radosti. Záběr, v němž vatovou tyčinkou namočenou v lihu vytírá nejintimnější zákoutí pozlacené sošky, v sále vyvolá vždy největší salvu smíchu, ve mně ale vyvolává nefalšované znechucení. Přemýšlím, jaké mělo být zamýšlené poselství znělky. Že si postarší české celebrity neumí najít porno na internetu? Že se k nahé mladé dívce dostanou jen prostřednictvím filmové ceny?
Viktor: Od samého začátku dosud trvající tradice znělek s laureáty se polemizuje o tom, proč festival přistoupil na setrvalé „ponižování“ svých ocenění, často to paradoxně zmiňovali lidé, kteří jinak oceňují neformální atmosféru Varů, čímž si tak automaticky protiřečí. Znělka se Svěrákem ale kromě neformální nálady festivalu nicméně ještě výrazněji navazuje na představu žen coby objektů k okukování a vilného pomlaskávání – přesně tahle nezřídka šprýmuje Marek Eben (vzpomeňme alespoň na žertování na úkor mladé ženy Jerryho Schatzberga anebo ještě mladší herečky Kary Hayward), přesně takhle skoro každý rok vypadají choreografie slavnostních ceremoniálů. Prdelky, prádýlko, touha prokouknout, co je za košilkou… Nic příliš inspirativního z toho nekane, v tomhle ohledu se fakt není čím chlubit.
Veronika: Právě tu kritiku snižování významu karlovarských cen ve znělkách jsem nikdy moc nechápala. Odpovídá to přesně image, kterou se festival dlouhodobě snažil prosadit. Událost pro milovníky filmů, kde se i hvězdy můžou zamíchat do davu, užívat si kontakt s běžnými diváky a případně i dobře zapařit. Nejvýstižnější a nejvtipnější je v tomto ohledu asi scénka s Harveym Keitelem... Ale zpět ke Svěrákovi. Ta znělka přesně odráží stav naší společnosti, kdy součástí vlídného humoru je pořád bezproblémově přijímané uslintané žertování směrem k ženám. Nejvíc si Marek Eben svůj válečkovský macho ostrovtip brousí v pořadu Stardance, bohužel mu to zhusta prosakuje i do zahajovacích a zakončovacích ceremoniálů. Nicméně těžko se mu divit, když tebou zmíněné choreografie vypadají tak, jak vypadají. Jediná žena, která se dlouhodobě prosazuje do vizuálů festivalu, aniž by si musela odložit, je Eva Zaoralová. Navíc je českým publikem (muži i ženami) tento typ humoru vnímán často jako součást národního kulturního pokladu, který si musíme ubránit před hordami politické korektnosti. Málokomu dochází, že je to prostě projev buranství z dob, kdy byla kinematografie v podstatě pánským klubem. Když už jsem zmínila Harveyho Keitela – tento herec je skoro stejně starý jako hrdinové uslintaných znělek Menzel a Svěrák. A zatímco americká hvězda zajde se soškou do baru, postaví ji na zem a u piva pohovoří s barmanem, český tvůrce si cenu fetišizuje a je celý urvaný z toho, že si může sáhnout na pevné kozičky. Vlastně to krásně vypovídá o kulturních rozdílech mezi námi a západem.
51. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1. - 9. 7. 2016, Karlovy Vary
www.kviff.com
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.