Články / Recenze

Máš oči jako Rimbaud, zpívají Dum Dum Girls

Máš oči jako Rimbaud, zpívají Dum Dum Girls

Jakub Hudák | Články / Recenze | 11.03.2014

Dum Dum Girls jsem si poprvé všiml na jedné kompilaci, kde byly společně s Crocodiles, Graffiti Island a PENS. Měly výrazně punkovější zvuk než na Too True, ale už tehdy se dalo vysledovat, že kapelu potáhne hlavně zpěv a temnější (leč popová) estetika. Album je prodchnuté odkazy na prokleté básníky a hudbu konce 80. a počátku 90. let, od post-punku až po tisíckrát slyšené rádiovky. Možná taky proto lítá zpěv někde mezi Debbie Harry a Patti Smith.

Too True otevírá skladba Cult of Love a hned prozrazuje, o čem deska bude a kde budou její slabiny. Bicí zní jako něco, na co by se mělo poskakovat, ale protahované vzdechy v pozadí to nedovolují – mají nás připravit na lehce letargický zpěv se spoustou ozvěn, navzdory němuž je Cult of Love pořád tak trochu disco. Zhruba v polovině přichází zlom v podobě garážových kytar, aby se pak všechno vrátilo zpátky. Nedostatek nápaditosti vadí. Další písně tomuhle modelu přihrávají, Evil Blooms navozuje romantickou představu krásně smutných holek a zbytek alba má za úkol lehce trýznivou poetiku doplňovat. Otázka je, jestli to nedělají příliš laciným způsobem.

„Máš oči jako Rimbaud.“ Tohle mi říct nějaká holka v šestnácti, tak se zblázním, a proto podezřívám píseň Rimbaud Eyes, že sází na sílu básníkova jména. Název skladby je navíc i refrénem, což je na Too True obvyklé. Aspoň je to výrazná skladba, připomínající Echo & the Bunnymen, a skutečně výrazných věcí je na desce jen několik (Too True to Be Good). Vzrušující začátek, dva rychle si odpovídající hlasy a působivý kytarový riff a nakonec zase všechno stojí na refrénu. Jenže ten to sám neutáhne.

Osvěžující změna přichází až s Lost Boys and Girls Club. Podklady zní, jako by je měly od The Soft Moon, nad tím povlává nepatrně zkreslených pentatonik a zespodu to drží nápadná basa, zpěv není všechno. Odvrácená strana populární hudby jako by Dum Dum Girls nakukala, že nejdůležitější je, aby si měli fanoušci co zpívat cestou domů – v Lost Boys and Girls Club se tenhle přístup naštěstí nedostává ke slovu.

Závěrečná skladba slouží k uklidnění vyčerpaného posluchače, což se zdá na první poslech jako tah příliš strategický na to, aby mohl být upřímný, ovšem Trouble Is My Name je další z mála klenotů alba. Proměnlivé aranžmá dostávají až hiphopový nádech a i přes celkovou rozvláčnost se neustále něco děje. Navíc, „July is my name, is it your name too?“ je překvapivě mnohem silnější kus textu než cokoliv s Rimbaudem.

Info

Dum Dum Girls - Too True (Sub Pop, 2014)
http://wearedumdumgirls.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace