Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 08.08.2014
Agalloch dnes patří k těm kapelám, které jsou v rámci žánru poměrně snadno rozpoznatelné - nejsou superhvězdami metalových pódií, přesto jsou zajímavou kapelou, když kombinují black metal s doomem, progresivním rockem i neo-folkem. Hned na začátek dobrá zpráva pro fanoušky - na nejnovějším albu The Serpent and the Sphere jsou to stále ti samí Agalloch, jak je dobře známe. Charakteristický zvuk i pojetí žánru zůstaly zachovány, i když to tak, po předchozím takřka čistě blackmetalovém EP Faustian Echoes, nemuselo vypadat. Jako by Agalloch potřebovali návrat ke kořenům, aby sami sebe utvrdili v tom, že jdou správným směrem. Pohled zpátky otevřel dveře budoucnosti.
Album štěpí na tři části křehká akustická intermezza označená latinskými názvy. Ta zároveň vytvářejí zlomy v příběhu, který je filozofický a dotýkají se hvězdných kruhů a mytologie naznačených v názvu. Mezi těmito skladbami jsou to Agalloch ve své nejryzejší podobě. Jsou si jistí tím, co hrají, a i když tu není výraznější posun nebo změna rukopisu, The Serpents and the Sphere funguje na výbornou. Drží pohromadě a ani minutu nebudete uvažovat o sebevykrádání.
Agalloch střídají čistě metalové pasáže s klidnějšími, až hypnotickými plochami, které táhne kupředu charakteristický zvonivý zvuk kytary. Je to právě instrumentální stránka, co na Agalloch přitahuje. Vokály hrají druhé housle a většina desky je postavená na harmonickém souzvuku kytar, které jsou doprovázeny temnou rytmikou. Žádná ze skladeb (s výjimkou intermezz) se nedostane pod pět minut a hudba má dostatek času pohltit a vtáhnout do astrálních sfér. Jiné, barvité světy se otevírají v Plateau of the Ages a Celestial Effigy. Agalloch jsou jako malíři. Malíři tvořící chladné, zimní krajiny, které překypují zmarem, smutkem a melancholií, a přesto je v nich místo na chvíle odpočinku, radost, hrdinské skutky a pocit vítězství. A tyto světy jsou tvořeny z melodií - krásných, vzletných i tragických.
Novinkou Agalloch nebudou fanoušci zklamáni a pro nováčky by se mohla stát zajímavým vstupem do jejich tvorby. Je velmi přístupná, ale zároveň se nezpronevěřuje sama sobě ústupky směrem ke středoproudému, vyprázdněnému metalu.
Agalloch - The Serpents and the Sphere (Profound Lore, 2014)
www.agalloch.org
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.