Články / Recenze

MF Doom & Bishop Nehru: Padouch a jeho chráněnec

MF Doom & Bishop Nehru: Padouch a jeho chráněnec

Jakub Šíma | Články / Recenze | 14.10.2014

Když byla ohlášena společná deska sedmnáctiletého Bishopa Nehrua a nejznámějšího padoucha této části rapové galaxie, veterána MF Dooma, jejich spolupráce působila stejně překvapivě jako logicky. Maskovaný MF Doom si totiž své spolupracovníky vybírá nadmíru pečlivě. Na druhou stranu Nehru patří k vůdčím členům nastupující generace newyorské rapové renesance, která s přispěním vlastní invence hledá živnou půdu především v polovině devadesátek, čímž mimo jiné potvrzuje teorii o dvacetiletém cyklu hudebních vln. Rozdíl generací dává vzniknout vztahu mentora a žáka, který ve výstupním testu lekce pro pokročilé dostává náležitý prostor ukázat výsledky píle, talentu i odborného vedení. Většina lyrické složky je tak naložena na Nehruova bedra, zatímco Doom obstaral kompletní produkci a hlasem přispěl do zhruba poloviny tracků.

Začátek desky oznamuje jazzově laděné intro, pomalejší groovy a pro Dooma typické samplované útržky rozhovorů či proslovů, které v přesazeném kontextu působí často stejně vtipně jako ďábelsky. Kombinace, která nezapře důvěrně známý producentský rukopis. Doom se, až na jednu výjimku, dokázal oprostit od použití motivů známých z instrumentální série Special Herbs, kterou při jiných příležitostech neváhá bezstarostně recyklovat. Celkově osm nových beatů pak kromě zažitých postupů představuje také až překvapivě klidné a boombapové roviny. Především v nich zní Nehru nadmíru přirozeně, jak potvrzuje například v Mean the Most. Nejsilnějším výsledkem spolupráce na trase Londýn – NY je pak singlový Om, který jako návnada na desku fungoval dokonale i v naplněných sádkách revíru mladých talentů.

Z Nehruova lyrického projevu vysvítá nezpochybnitelná dospělost, která ani v náznaku není poplatná faktu, že desku nahrál v sedmnácti letech. Sám dobře ví, že očekávání mohou být svazující, a uprostřed dění, které si od jeho postavení nelze odmyslet, zabředá i do pocitů osamění a prázdnoty. Situace, kdy Nas, který byl s Illmaticem zázračným dítětem poloviny devadesátek, Nehrua považuje za budoucnost hudby, jistě potěší, ale tíhu očekávání ze sebe setřesete jen těžko. A mladý rapper to ví nejlépe. Jeho střízlivý pohled, který odmítá nekritické vnímání okolního světa nebo dokonce blahořečení materiálního hédonismu, se nebojí do love story protlačit trochu cynického odstupu, ukázat sebevědomou stránku, ale také nabrousit společensky kritickou břitvu. Flow s klidnou, ale důraznou dikcí se jen těžko oposlouchá, stejně těžko něčím překvapí. Tradice, nikoli experiment, je vůdčím motivem většiny mladé generace východního pobřeží. A tohle pravidlo Nehru ctí. Zároveň však ví, že před sebou má ještě trnitou cestu k tomu, aby neskončil v kolonce někdejšího velkého talentu. NehruvianDoom naštěstí není jen cennou položkou do hudebního CV, ale také důkazem, že je na správné cestě.

Info

MF Doom & Bishop Nehru: NehruvianDoom (Lex Records, 2014)
www.nehruviandoom.lexrecords.com/home/nehruviandoom-lp-pre-order.html

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace