Články / Recenze

MF Doom & Bishop Nehru: Padouch a jeho chráněnec

MF Doom & Bishop Nehru: Padouch a jeho chráněnec

Jakub Šíma | Články / Recenze | 14.10.2014

Když byla ohlášena společná deska sedmnáctiletého Bishopa Nehrua a nejznámějšího padoucha této části rapové galaxie, veterána MF Dooma, jejich spolupráce působila stejně překvapivě jako logicky. Maskovaný MF Doom si totiž své spolupracovníky vybírá nadmíru pečlivě. Na druhou stranu Nehru patří k vůdčím členům nastupující generace newyorské rapové renesance, která s přispěním vlastní invence hledá živnou půdu především v polovině devadesátek, čímž mimo jiné potvrzuje teorii o dvacetiletém cyklu hudebních vln. Rozdíl generací dává vzniknout vztahu mentora a žáka, který ve výstupním testu lekce pro pokročilé dostává náležitý prostor ukázat výsledky píle, talentu i odborného vedení. Většina lyrické složky je tak naložena na Nehruova bedra, zatímco Doom obstaral kompletní produkci a hlasem přispěl do zhruba poloviny tracků.

Začátek desky oznamuje jazzově laděné intro, pomalejší groovy a pro Dooma typické samplované útržky rozhovorů či proslovů, které v přesazeném kontextu působí často stejně vtipně jako ďábelsky. Kombinace, která nezapře důvěrně známý producentský rukopis. Doom se, až na jednu výjimku, dokázal oprostit od použití motivů známých z instrumentální série Special Herbs, kterou při jiných příležitostech neváhá bezstarostně recyklovat. Celkově osm nových beatů pak kromě zažitých postupů představuje také až překvapivě klidné a boombapové roviny. Především v nich zní Nehru nadmíru přirozeně, jak potvrzuje například v Mean the Most. Nejsilnějším výsledkem spolupráce na trase Londýn – NY je pak singlový Om, který jako návnada na desku fungoval dokonale i v naplněných sádkách revíru mladých talentů.

Z Nehruova lyrického projevu vysvítá nezpochybnitelná dospělost, která ani v náznaku není poplatná faktu, že desku nahrál v sedmnácti letech. Sám dobře ví, že očekávání mohou být svazující, a uprostřed dění, které si od jeho postavení nelze odmyslet, zabředá i do pocitů osamění a prázdnoty. Situace, kdy Nas, který byl s Illmaticem zázračným dítětem poloviny devadesátek, Nehrua považuje za budoucnost hudby, jistě potěší, ale tíhu očekávání ze sebe setřesete jen těžko. A mladý rapper to ví nejlépe. Jeho střízlivý pohled, který odmítá nekritické vnímání okolního světa nebo dokonce blahořečení materiálního hédonismu, se nebojí do love story protlačit trochu cynického odstupu, ukázat sebevědomou stránku, ale také nabrousit společensky kritickou břitvu. Flow s klidnou, ale důraznou dikcí se jen těžko oposlouchá, stejně těžko něčím překvapí. Tradice, nikoli experiment, je vůdčím motivem většiny mladé generace východního pobřeží. A tohle pravidlo Nehru ctí. Zároveň však ví, že před sebou má ještě trnitou cestu k tomu, aby neskončil v kolonce někdejšího velkého talentu. NehruvianDoom naštěstí není jen cennou položkou do hudebního CV, ale také důkazem, že je na správné cestě.

Info

MF Doom & Bishop Nehru: NehruvianDoom (Lex Records, 2014)
www.nehruviandoom.lexrecords.com/home/nehruviandoom-lp-pre-order.html

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Nádej prázdnych tiel (Vojtik)

Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025

Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace