Jakub Šíma | Články / Recenze | 21.04.2015
Slovo kultovní má tendenci nezdravě bujet a cpát se i před díla, která kultovní měřítka nemohou naplnit už z povahy věci. Ale pokud bych měl vybrat jednu desku, která tento přívlastek snese, byla by to Cold Vein – první a skoro poslední harlemského dua Vast Aire a Vordul Mega. Byla to zvláštní doba: začátek nového milénia s sebou ve Státech nesl novou vlnu společenské kritiky, která nejjasněji vykrystalizovala nejen na desce Cold Vein, ale také na debutu El-Pho Fantastic Damage. To vše pod patronátem začínajícího labelu Def Jux, který se stal symbolem newyorského undergroundu pro první pětiletku po roce 2000.
A právě charakter doby a kompletní Elova produkce jsou faktory, které nelze od debutové nahrávky Cannibal Ox oddělovat. Táhlé beaty plné syntetických ozvěn sugerujících neustálý pocit blížící se apokalypsy vytvořily perfektní terén pro oba rappery a texty plné každodenního protloukání, výrazných metafor, odkazů k estetice bojových umění a mytologizace života v ghettu. To z desky vytvořilo nejen modlu mezi fanoušky, ale také kometu výročních žebříčků, a například Complex ji umístil na čelo žebříčku undergroundových rapových alb vůbec. Tím však světlé chvíle skončily. Neshoda s El-Pím a odchod z labelu byly teprve začátek. Vast Aire sice vydal několik sólovek, ale k věhlasu společné desky se přiblížit nedokázal. (A nějakou dobu údajně dokonce žebral na ulici.) Vordul Mega pro změnu trpěl chronickými depresemi, kvůli nimž se zdálo, že jakákoli hudební budoucnost je ztracena. Vypadalo to, že oba MCs skončili na samém dně kapitalistického potravního řetězce bez šance na zlepšení i novou desku. Nicméně i přesto se před pát lety začaly ledy prolamovat a po tři roky starém EP a čtrnáctiletém ne-čekání vychází novinka Blade of Ronin.
Pozice je jasná – druhá deska se nemůže vyhnout srovnání se starším bráchou. A stejně tak je už na začátku zřejmé, že v tomto srovnání nemůže obstát. Prvním důvodem je změna producenta – El-P si na první desce udělal jméno a další takový zkrátka není. Druhý důvod je proměna doby, kdy na jedné straně uvadl zájem o undergroundový rap a na druhé straně se změnilo společenské klima. I když důvody, proč mluvit o blížící se apokalypse, se jistě najdou i teď. Už od intra jasné, že právě snaha navázat na Blade of Ronin je vůdčím motivem a naštěstí ani předem prohraný souboj nekončí zdrcující porážkou. Dokonce stopy jako Gotham, Iron Rose nebo Water dokáží navodit ponurou atmosféru prvotiny a snést nejvyšší měřítka, což je až nečekaně dobrá zpráva. Na odvrácené pak najdeme dvě výraznější šmouhy. Nejdříve hosté. Ne snad že by neměli patřičnou kvalitu – vždyť mimo partičky starých známých z ghetta jsou tu i jména jako MF Doom, Artifacts nebo Elzhi –, problematické je spíše jejich množství. Tracky nejlépe fungují tam, kde se daří udržet sevřenou atmosféru, tu ale právě hosté mají tendenci rozrušovat. Druhým neduhem je delší stopáž. Poslechnout skoro dvacítku zářezů zabere něco málo přes hodinu a neškodilo by playlist pročistit. Takhle zážitek z opravdu silných momentů kazí několik slabších chvilek.
K pozitivům lze naopak připočítat, že oba rappeři stále útočí pomocí osvědčených flow a především u Vordulova hypnotického rapu není dlouhá pauza vůbec znát. A stejně jako minule se i tentokrát v textech vyzbrojili nečekanými metaforami, bojovým názvoslovím a obrazy na pomezí egotripu a divokého snu přerostlého autisty, i když na napjatém laně verbální ekvilibristiky se především Vast Aire občas neuhlídá a metaforou ustřelí příliš daleko.
Nakonec je ale společná novinka po tolika letech přeci jen nečekaně příjemným překvapením. Někoho přístup dvou rapperů, kteří si nástrahami ghetta prošli se vším, co k tomu patří, možná nezaujme, ale pro toho, komu ještě teď osobní last.fm hlásí Cold Vein jako nejposlouchanejší desku ever, dokáží zaplnit prostor v přehrávači na několik týdnů. Minimálně.
Cannibal Ox – Blade of Ronin (IGC/ iHipHop Distribution, 2015)
www.cannibalox.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.