Jakub Béreš | Články / Recenze | 02.12.2015
FKA twigs se na EP M3LL155X (Melisa) vzdaluje širokému poli posluchačů. Na první desce LP1 se o singlu Two Weeks dalo mluvit jako o hitu, navíc doprovázeném hezkým přívětivým videem. Toto už nehledejte - ani hit, ani video. Osmnáctiminutové EP je syrovější a těžce stravitelné, do popředí se dostává špinavost, která byla vždy postranním motivem. Aranže jednotlivých písní jsou neučesané až kakofonické a tušená popová líbivost, díky které drží pohromadě, je často přehlušena sonickým nátlakem. Nahrávka budí podobně úzkostlivé pocity jako poslední deska Björk, za kterou stejně jako za debutem FKA twigs stojí producent Arca.
FKA twigs je na M3LL155X prozatím nejdále statusu popové zpěvačky a nebýt mediální pozornosti, pramenící z její minulosti, extravagance nebo zasnoubení s hercem Robertem Pattinsonem, tak by se o ní takhle ani nepřemýšlelo. Zatímco milovníci avantgardní a vizionářské hudby ji budou uctívat coby popkulturní ikonu, pro davy bude spíše podivným cirkusovým exponátem.
Aktuální EP nepřináší hudební posun, spíše uzavírá předešlá témata, například v I’m Your doll explicitněji než kdy dříve zpívá o partnerské dominanci a submitivitě a s tím spojeném postavení žen v dnešní společnosti. Nejdále od předešlé tvorby je píseň In Time. V jindy chladné až apatické zpěvačce se probouzí vztek, který konečně proniká strnulostí a umělou stylizovaností. Zpestřením je krátká melodie vytěžená z japonské kultury, jejíž prvky si vypůjčuje čím dál více alternativních umělců (Xavier Wulf, Young Lean ad.)
Doprovodné šestnáctiminutové video je zatím největším vizuálním počinem FKA twigs, který je stejně důležitý jako samotná nahrávka. Krátká epická část se odehrává v náznacích, a tak neubírá pozornost písním, naopak je skvěle doprovází, s emocemi celkově pracuje více než kdy dříve. Nové EP není přelomové, spíše ukazuje, že zpěvačka dokáže obstát i bez producenta Arcy v zádech, a může sloužit jako odrazový můstek do nového vesmíru FKA twigs, v němž nejsou žádné limity.
FKA twigs – M3LL155X (Young Turks, 2015)
www.fkatwi.gs
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.