Petr Janiš | Články / Recenze | 05.09.2015
Román francouzského spisovatele a filmového režiséra Philippa Claudela Brodeckova zpráva uzavírá pomyslnou trilogii věnující se peripetiím a krajním situacím, jimž je člověk nucen čelit v období před, v průběhu i následujícím po válečném konfliktu.
Tempo knihy je z počátku pomalé až rozvláčné, podobně jako by netrénovaný rekreační cyklista ztékal vrcholy horských velikánů, o to víc nabírá na obrátkách v druhé polovině. S přibývajícími stránkami množství prvotně nezodpovězených otázek nabývá jasnějších kontur, čtenářovo bloudění v neosvětleném labyrintu se stává snadnější díky Ariadnině niti, kterou mu Claudel podává skrze Brodeckovu osobu, tedy vypravěče i tvůrce požadované zprávy.
Ta je u Brodecka (nedokončil studia, ale přece jen studoval) „objednána“ vesničany a má pojednávat o zavraždění cizince Anderera, který po blíže neurčené válce (čtenář ji dle indicií může snadno dešifrovat) přijíždí do jakési bohem zapomenuté vsi, v doprovodu koně a osla. Anderer je pro domorodce zosobněním neznámého a nepřátelského elementu, který svou existencí „rozbíjí“ neměnný klid, zažité stereotypy a zaběhlou homogenitu. A to se neodpouští – ani v dnešní době.
Krom sepsání vražedné události Brodeck paralelně sepisuje i svůj příběh, prolínající se s životem na vesnici. Zároveň odhaluje charaktery lidí vystavených dějinným turbulencím a události, na které by místní obyvatelstvo nejraději zapomnělo. Cizinec, jenž se ve vesnici usazuje, tyto „duchy minulosti“ nevědomky vyvolává: „A uviděli to. Uviděli sebe. Obnažené. Uviděli, co jsou zač a co napáchali. Uviděli v Andererových kresbách to, co jsme tam viděli s Diodémem. A pochopitelně to neunesli. Kdo by to unesl?“
Claudel se ve svém románu mimo jiné dotýká otázky volby a přežití. Přežití nejen jednotlivce, ale i celé skupiny – za cenu výběru obětního beránka: „Dospěli k přesvědčení, že oni jsou Rex flammae, ti slavní motýli, o nichž mluvil kapitán, a že na to, aby přežili, potřebují ze svého středu vypudit ty, kteří k jejich druhu nepatří.“ Začarovaný kruh, jenž se uzavírá. Stále a dokola.
Totéž platí i o charakteru člověka v nestandardních situacích, rámce slušného chování se rozpadají na padrť. Z Claudelovy knihy „dýchá“ odkaz Wieselovy Noci i Kosinského Nabarveného ptáčete; Brodeckova zpráva svou literárním stavbou a stylem – podobně jako neviditelné víry v neznámých vodách – čtenáře stahuje pod tajemnou hladinu drásavého uměleckého díla.
Díky Claudelovu románu neožívají události pouze literární – každá země a její obyvatelstvo má své historické údobí, vlastní Brodeckovu zprávu, se kterou se potýká a na kterou by nejraději zapomnělo. Brodeckova zpráva je v dnešní době knihou více než aktuální: vše, co vybočuje a je odlišné, je okamžitě označeno za podezřelé, v horším případě za nežádoucí. Tento postoj má za následek spokojené rochnění se ve vlastním zahnívajícím rybníčku, u kterého hrozí, že přítok čisté pramenité vody jednou vyschne.
Philippe Claudel - Brodeckova zpráva (Paseka, 2015, přeložila Kateřina Vinšová)
www.paseka.cz/claudel-philippe-brodeckova-zprava/produkt-4030
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.