Jiří Janík | Články / Recenze | 27.04.2018
Tuomas Mäkelä, skladatel, multiinstrumentalista, výtvarník a duše projektu Jääportit, obohatil na předchozí nahrávce Voimasuo (2009) do té doby převážně ambientní kompozice o prvky rockové struktury a živé nástroje. Eponymní novinka v tomto zachází ještě o pořádný kus dále. V jedenáctce nových, výrazně kratších písní se proplétají postrockové kytary se sytým zvukem syntezátorů, přičemž skladby pomáhá formálně vázat rytmus živých bicích. A že se rozhodně nedrží zpátky! Kdo byl u Jääportit zvyklý na meditativní charakter, nechť urychleně zapomene – aktuální album je výpravné, dramatické a v zásadě svižné. Kdo projekt nezná, ať si představí Carbon Based Lifeforms, vpustí jim do žil rockovou infúzi a trochu zastřihne skladby. Kulhá to? Sedí to.
Zejména příznivci ambientních počátků Jääportit mohou mít obavy, že novinka utekla příliš daleko z jejich žánrové niky. Už první poslech by však měl obdobné obavy rozptýlit, bohatší instrumentace totiž neznamená, že by se z hudby Jääportit vytratila atmosféra. Ústřední inspirací zůstává severská divočina, ovšem Mäkelä už po ní nechodí po špičkách a neposlouchá křupající sníh, ale snímá ji z dronu 4K kamerou. Dokážu si představit, že by nové písně Jääportit mohly být doprovodem k vizuálně opulentnímu dokumentu ve stylu Samsary či Baraky, alespoň tedy k jejich skandinávské kapitole. Zvukové plochy mnohdy doplňují rozvětvené a propracované melodie, které by se neztratily ani na progmetalových či folkmetalových deskách. Jindy se skladba přeci jen na moment zdrží v ambientním kotvišti a umožní uchu chvíli zaostřovat na zasněné tóny, než první úder bicích popožene skladbu zase kupředu.
Návrat Jääportit po desetiletí klidu překvapil sám o sobě – Mäkeläho skladatelská suverenita a schopnost plynule inovovat svou tvorbu pak ještě více.
Jääportit – s/t (Epidemie, 2018)
bandcamp interpreta
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.