Jiří Janík | Články / Recenze | 27.04.2018
Tuomas Mäkelä, skladatel, multiinstrumentalista, výtvarník a duše projektu Jääportit, obohatil na předchozí nahrávce Voimasuo (2009) do té doby převážně ambientní kompozice o prvky rockové struktury a živé nástroje. Eponymní novinka v tomto zachází ještě o pořádný kus dále. V jedenáctce nových, výrazně kratších písní se proplétají postrockové kytary se sytým zvukem syntezátorů, přičemž skladby pomáhá formálně vázat rytmus živých bicích. A že se rozhodně nedrží zpátky! Kdo byl u Jääportit zvyklý na meditativní charakter, nechť urychleně zapomene – aktuální album je výpravné, dramatické a v zásadě svižné. Kdo projekt nezná, ať si představí Carbon Based Lifeforms, vpustí jim do žil rockovou infúzi a trochu zastřihne skladby. Kulhá to? Sedí to.
Zejména příznivci ambientních počátků Jääportit mohou mít obavy, že novinka utekla příliš daleko z jejich žánrové niky. Už první poslech by však měl obdobné obavy rozptýlit, bohatší instrumentace totiž neznamená, že by se z hudby Jääportit vytratila atmosféra. Ústřední inspirací zůstává severská divočina, ovšem Mäkelä už po ní nechodí po špičkách a neposlouchá křupající sníh, ale snímá ji z dronu 4K kamerou. Dokážu si představit, že by nové písně Jääportit mohly být doprovodem k vizuálně opulentnímu dokumentu ve stylu Samsary či Baraky, alespoň tedy k jejich skandinávské kapitole. Zvukové plochy mnohdy doplňují rozvětvené a propracované melodie, které by se neztratily ani na progmetalových či folkmetalových deskách. Jindy se skladba přeci jen na moment zdrží v ambientním kotvišti a umožní uchu chvíli zaostřovat na zasněné tóny, než první úder bicích popožene skladbu zase kupředu.
Návrat Jääportit po desetiletí klidu překvapil sám o sobě – Mäkeläho skladatelská suverenita a schopnost plynule inovovat svou tvorbu pak ještě více.
Jääportit – s/t (Epidemie, 2018)
bandcamp interpreta
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.