Tomáš Kouřil | Články / Recenze | 19.04.2022
S novou nahrávkou Dying Passion vyvstávají vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě, jak je známe dnes, zatím neexistovaly (zřídka měl někdo účet na Myspace, Facebook ještě nespatřil světlo světa), na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat, a především fungovalo něco, čemu se říkalo scéna. I když byla rozdrobená mezi jednotlivé odnože, o kapelách jako Dying Passion slyšel každý. Na jejich vystoupení se potkávali fanoušci metalu, rocku, punku, mladí, staří a všichni svorně a spokojeně pokyvovali hlavou. Snad proto, že Dying Passion hrají hudbu, která v sobě spolu s posmutnělostí měla vždy i trochu pozitivní energie, chytlavost a schopnost oslovit široké publikum, aniž by se podbízela.
Jakkoli skupina zpočátku vycházela z doom a gothic metalu, sloužily jí tyto žánry spíš jako prostředek k ozvláštnění a doplněk než jako prostor, ve kterém by se uzavřela. A i když velkou část tvorby tvoří pomalé melancholické skladby, z vystoupení neodcházíte vyčerpaní, spíše naopak.
Skylor, vyprávějící příběh astronauta putujícího neznámých vesmírem, je už devátá řadovka, na níž si Dying Passion stále drží úroveň. Vedle předchozích je zdaleka nejrozvolněnější, přitom ale muzikantsky nejsebevědomější. Zvukově se úplně vzdaluje tvrdším metalovým začátkům a pohybuje se v rovině pop rocku doplněného nenápadnou elektronikou a bohatě použitými kytarovými efekty. Atmosféra příběhu odehrávajícího se v hlubinách vesmíru je tu vytvořená způsobem, který není agresivní a blíží se popové vstřícnosti. Zároveň si Skylor zachovává precizní kytarové řemeslo a hlavně plastický, živý zvuk - o mastering se postaral Jacob Hansen, který v minulosti spolupracoval třeba s Katatonií.
Skylor posluchače nijak neznejišťuje, nevrhá do neznáma, ale nechává jej plout v hloubavých, bezpečně ohraničených vodách. A ty přinášejí vítané uvolnění. Skladby jako Search, Aerosouls nebo Today stojí na silných libozvučných motivech a patří k tomu nejlepšímu, co Dying Passion vytvořili. I proto, jak nenápadné se zprvu jeví a s jakou intenzitou nakonec zapůsobí.
Pokud bychom si kladli otázku, zda to celé není až moc nostalgické, a jestli se náhodou na Skylor nezastavil čas, je třeba odpovědět, že zastavil. A právě v tom tkví síla Dying Passion - i podeváté nás dovedou přenést do světa, z něhož se ani tentokrát nechce pryč.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.