Jakub Koumar | Články / Recenze | 17.01.2014
Diskuze o tom, co může být hudbou, je už značně vyčpělá. Hudba není jen schopnost předat posluchačům zvuk coby umělecký akt, ale také proces uvědomění si vlastního vývoje. Sebe sama.
Tim Hecker odstartoval nápaditým ambientem Haunt Me, Haunt Me Do It Again. Byla to celistvá stopa výrazně poznamenaná řáděním glitche, jehož šrámy byly zaceleny post-rockem. Nátlakový glitch následujícího Radio Armor vnesl do budoucnosti pochyby, aby je brzy nato smetlo rafinované Mirages a hlavně prostorově silné Harmony in Ultraviolet. Na něm Hecker konečně skloubil všechny vlivy glitche, post-rocku i dronu do působivě hlubokých propastí. A do nich se postupem času propadal čím dál níž. Glitch ustupoval do pozadí, slil se s drony a zrodilo se An Imaginary Country. Po uvěznění v hlubinách začal Tim Hecker vnímat věci jinak. Jeho vlastní svět ho pohltil a ovládnul.
Deska Ravedeath, 1972 vznikla za přispění „islandského“ mága Bena Frosta, což vedlo k těžko popsatelné stísněnosti. A možná za to mohl právě Frost, že se Hecker začal paktovat i s jeho kolegou, islandským producentem a skladatelem Valgeirem Sigurðssonem. Na aktuální nahrávce Virgins se ujal mixu a klávesových nástrojů a i to je jeden z důvodů, proč je důležitým krokem v Heckerově kariéře.
Tomu nasvědčuje už úvodní Prism. Kakofonické ruchy připomínající islandské podivíny z Bedroom Community svědčí o tom, že Tim Hecker se vrací zpět z neprobádaných hlubin, vrací se z tísnivé nekonečnosti klidu a neznáma. Místy čiší touhou zprostředkovat atmosféru těch míst i pocity, jež mu tam přicházely na mysl, transponuje všeobjímající klid do libozvučného ambientu. Ale do popředí se dere mnohem víc. Touha oprostit se od klaustrofobních pocitů klidně i násilím, a zároveň udržet vysokou hladinu tajemnosti, dokonce snad vyšší než na předchozích pracích.
Virgins se hemží konfrontacemi. V Radiance se budete utápět, ale hned následující Live Room nabídne až frostovskou koláž zvuků, která graduje do drone/ambientních výbuchů. Skladby jsou nestálé, nečekaný vývoj je aktem citlivé agrese, zvuky se hrnou napříč svým vlastním světem, chvíli se vytrácí, pak se vracejí, v krátkých melodiích, šramotu či táhlých explozích mísí zkušenosti, estetiku i emoce.
Tim Hecker se ve své tvorbě nikdy nevyhýbal emocionálnímu dopadu hudby, nyní decentní, postupně sílící linie získávají nová zakřivení. Jsou propletené a nekompromisní, jsou jako okamžik mezi posluchačem a interpretem. V nekonečně malém prostoru percepce. A přitom vyplňují každé zamyšlení, každou buňku.
Tim Hecker – Virgins (Kranky, 2013)
http://www.sunblind.net
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.