Ichor | Články / Recenze | 26.08.2014
Slezská podzemní scéna stírá prach ze svého místa na hudební mapě už dost dlouho na to, aby se nejnovější, kulaté číslo v katalogu Silver Rocket mohlo potýkat s jakýmikoli pochybnostmi.
Debutová deska dvojice Leto, manželského páru, který nedávno slavil křest a výročí svatby zároveň, demonstruje, že naše životodárná hvězda není jen obrazem tepla a bezpečí, nýbrž i hrozby v dlouhodobějším měřítku. Mezi vnitřní rozpolceností a pochybnostmi ale poskrovnu dřímá i světlo. Není ho moc, jen pár drobných po kapsách a pětka v nohavici, ale je. Je to náznak bezmála infantilních tanečních částí, k dohledání například v písničkách Les nebo Sekera. Myslí se tím i některé vyzpívávané melodie křehčího charakteru, přesně ty, které nikdy nevydrží moc dlouho. Těžkopádný automatický bubeník jako podpěra, pestrá škála syntezátorových zvuků, neméně důležitá kytara. Všechno upředeno výraznou a detailní produkcí, která výsledným zvukem přesouvá z útulně neuklizeného obýváku do kosmu a zase zpátky. Když zkreslená kytara naprosto přehluší všechny ostatní stopy, je všechno v největším pořádku. Dvě vedlejší postavy (Aran Epochal a Orel) nepřišly jen doprovodit kapelu - jejich hlasy jsou stejně důležité jako všechno ostatní, do obrazotvorných textů přispějí nádechem své neméně výrazné poetiky a mimo to dosvědčují silnou rodinnou spřízněnost. A ani tehdy se nezdá, že by snad něco mělo vůbec kolísat. I s poměrně minimalistickými výrazovými prostředky je totiž nakládáno tak, že ani jednou nebudete pochybovat, jednoduše si brázdí cestu bezbolestnými a neohroženými došlapy, zatímco v protikladu k nim nadále zaznívá manifest nesmělosti.
Že je pop nastavovanou a lacinou entitou bez sebemenšího vnoru? Ale kdeže, už někdy od dob Sporto je tohle tvrzení pod drnem. Album žlutočerných barev je jen dalším důkazem. Nemá smysl sypat další klišé o decentním mixu kapel X a Y nebo velmi chytré příměry (garážoví Beach House?). Bůh je jenom jeden, zato desek Leto vyšlo na sto padesát. Breč, nebo nech být. Veni, vidi, spoko.
Leto – Zbytky ozářených ploch (Silver Rocket/MMM, 2014)
www.mamamrdamaso.org/newmmm/leto.html
foto © Andrea Petrovičová
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.