Filip Zrno | Články / Recenze | 26.12.2020
Atlas Vending je čtvrtou dlouhohrající deskou kanadského noiserockového tria Metz. Před deseti lety vyšel debut, který se jmenoval Metz, tehdy šlo o osvěžující návrat k hlasité hudbě bez zbytečných příkras. Ozvěny Fugazi, Jesus Lizard, Shellac či Arab on Radar se nesly celou deskou a přímočarost, agresivita a především živelnost od té doby neodmyslitelně patří k Metz.
„Změna je nevyhnutelná v momentě, kdy jsi šťastný,“ komentuje kytarista a zpěvák Alex Edkins Atlas Vending. Cílem Metz je stálý a přirozený vývoj ve smyslu zkoušení nových cest, dynamiky, zvláštně komponovaných melodií spojených s přímočařejšími rytmy a oproti Strange Peace (2017) je instrumentální složce dáno více prostoru. I když jsou na novince ozvěny těch předcházejících, jde o nahrávku vyzrálejší po všech směrech. Jako by si uvědomili, že hudbu lze považovat za cosi stálého, stabilního, zatímco procházejí životními zkouškami. Ty se odráží i v textech. V nich jsou zachyceny nejen jejich vlastní životy, ale i věci, které se snaží vidět z perspektivy druhých. Metz se nevyhýbají tématům, jako je například otcovství, sociální úzkost, izolace, paranoia vyvolaná médii nebo nutkání na všechno zapomenout, ve skladbách se toho odehrává více, než se na první poslech může zdát.
Na desce se podílel coby koproducent Ben Greenberg (Uniform) a o mix se postaral Seth Manchester (Daughters, Lingua Ignota, The Body). Šlo o správnou volbu a Metz vydali nejdynamičtější a nejpřesvědčivější nahrávku, která vybízí pro svou vrstevnatost k opakovanému poslechu. Podařilo se jim najít rovnováhu mezi těžkými riffy a lehčími polohami, které společně dotvářejí celý příběh alba. Ten se odvíjí do první skladby Pulse, v níž dochází k potenciálnímu zrození, až do A Boat to Drown In, prostřednictvím které člověk uniká pryč, protože „pokud neutečeme teď, nevyvázneme živí“. Není jisté, zda útěk povede k něčemu lepšímu, ale je jisté, že není možné se zdržovat na jednom místě příliš dlouho. Změna je totiž nevyhnutelná v momentě, kdy jsme šťastní.
Metz – Atlas Vending (Sub Pop, 2020)
Bandcamp kapely
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.