Petr Janiš | Články / Recenze | 02.08.2015
Green Scum je pseudonym autora knihy Nuselskej punk. Dle svých slov žije „střídavě na ulici a pod střechou” a „většinu storek jsem zažil, nebo se staly mým přátelům”. Publikuje v magazínu Legalizace a na webu www.zelenyskraloup.cz/greenscum.
Nuselskej punk začíná pěkně zostra. Snad rychleji než legendární „počty” bicmana Tommyho Ramona, které stačil vychrlit před každou písní svého mateřského uskupení. Krátké věty s úderností panzerfaustu. A stejně nekompromisní je také s jazyk, kterým je kniha psána. Mluva ulice a dolních deseti milionů? Nebo se jedná o bodrý styl hovorů z Lán? S největší pravděpodobností je to jazyk kultury jednadvacátého století. Nonšalance Jiřího Gutha-Jarkovského nebo Ladislava Špačka totiž patří do jiného století.
Pomyslnou královskou figurou šachovnice pražských Nuslí je Džudo, jehož existence je zahalena v mlžném oparu vypitého alkoholu a dýmu cigaret, i těch chechtacích. Životní náplní je – podobně jako u většiny lidí dnešních dní – nějakým způsobem přežít další den, aniž by to mělo dalekosáhlé následky na dosavadní situaci, tj. „šlapat vodu“ nad existenciálním dnem. Záchranou sítí se stávají občasné brigády a melouchy, jež mívají vyvrcholení dle Murphyho zákonů – „může-li se něco pokazit, pokazí se to“. Výjimkou jsou pouze případy, kdy Džudo hrdě nechává svůj prostředníček vztyčený vůči konzumní společnosti reprezentované mainstreamovými šampóny, kikinami a podobnými existencemi. Lze jen dědečkovsky dodat, že holt „tady se žije beze vší poezie“.
Středem Džudova (nuselského) vesmíru je hospoda Na Závisti – podobně jako u Hraboše vinárna U Sudu –, díky níž se střetává se svými souputníky a zároveň kumpány z „mokré čtvrti“ – Korábem a Trávou. Hospoda není pouze jejich „treftpunktem“, zároveň se stává pomyslnými divadelními prkny, na kterých se odehrávají příběhy dalších nuselských postaviček – tu v reálu, ondy zase jen zprostředkovaně ve vzpomínkách osob shluklých ve výčepu a třímajících půllitr, panáka či kouřící cigaretu.
Nuselskej punk je soubor osmdesáti dvou kratších povídek, které jsou na čtenáře vychrleny s extrémní intenzitou i „rychlostí“, jež si nezadá s hudební produkcí Napalm Death. S četbou stránek na mysli vytanou Hospodské povídky Václava Koubka, i když závěrečná pointa se mnohdy podobá usilovnému, leč marnému pachtění večerníčkovského dua kutilů Pata a Mata. Vyznění povídek je převážně melancholické s příměsí černého humoru. Všechny povídky jsou ukončeny třemi slovy, která by mohla zlidovět podobně, jako se to podařilo Wachkově „serepsu“ v trilogii o Aloisi Nebelovi. „Srát na to,“ zní přece punkově.
Literární tempo Nuselského punku připomíná Rudišovu Národní třídu – krátké věty, jež mají sílu a rytmus zánovního bucharu, premávajícího na plný výkon. Dalším pojítkem jsou charaktery hlavních postav – oba jsou outsideři, kteří se vůči většinové společnosti vymezují svým specifickým způsobem žití. U Rudiše šlo o egocentrického pravicového Vandama, Džudo je oproti tomu vyznavačem punkového přístupu, jehož hlavní motivací je snaha nebýt sám a pomoci „bližnímu svému“.
Green Scum – Nuselskej punk (Paseka, 2015)
www.zelenyskraloup.cz/greenscum
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?